Finn Berger
Moderator
Jeg skjønner at du synes det høres festlig ut, men prøv å forestille deg at det ikke var pils, men saisonJa, da ender du opp med bare 149,67l, det holder ikke![]()
Jeg skjønner at du synes det høres festlig ut, men prøv å forestille deg at det ikke var pils, men saisonJa, da ender du opp med bare 149,67l, det holder ikke![]()
Jeg brygger stort sett 15l, så du opererer en hel størrelsesorden over meg på volumJeg skjønner at du synes det høres festlig ut, men prøv å forestille deg at det ikke var pils, men saison.
Jeg brygga 2 runder i går og satte til sammen 97 liter vørter til gjæring.Jeg brygger stort sett 15l, så du opererer en hel størrelsesorden over meg på volum![]()
Jeg skulle gjerne hatt bedre tilgang på folk å brygge øl tilJeg brygga 2 runder i går og satte til sammen 97 liter vørter til gjæring.Hva gjør man vel ikke for gode kollegaer
![]()
Forsiktig med hva du ønsker deg.... ;-)Jeg skulle gjerne hatt bedre tilgang på folk å brygge øl til![]()

Den mørke hadde overaskende mer aroma. Luktet jordbær .
Den lyse kanskje mer mot sitrus. Litt vanskelig da aromaen er svakt.
My thoughts exactly! Jordbær er ganske bra beskrivelse av tidlig oksidasjon syns jeg, jeg fikk umiddelbart en bestemt smak i munnen da jeg leste det.Jordbær vil jeg si er et tegn på at ølet er oksydert, sitrus, tegn på at det har bevert humlearoma og ikke (så) oksydert![]()
Greit å vite.My thoughts exactly! Jordbær er ganske bra beskrivelse av tidlig oksidasjon syns jeg, jeg fikk umiddelbart en bestemt smak i munnen da jeg leste det

Det eneste som er bra med dette, er at det er greit å få bekrefta at det strevet vi har med å skjerme ølet mot oksygen faktisk er meningsfullt.Kom på at den første av de to siste batchene med pils jeg brygget hadde en lekkasje på Apollo gjæringskaret. Oppdaget det rett før tapping over til et Corneliusfat. Fikk også nok vørter til at jeg flasket noen flasker til NM.
Håpet at ølet berget, men det håpet brast i kveld .
Glasset til venstre er fra flasken . Godt karbonert, men null skum. Lukter ikke friskt. Ingen humlearoma. Smak av noe mais eller kål. Jeg er ikke så god på usmaker. Satt igjen med et sleipt ,glatt belegg på tungen. Skikkelig ufyselig øl.
Farvel NM.
Det i midten er det oksiderte ølet på fatet.
Ingen humlearoma. Smaker bare dafft med noe mere dempet av det samme som ølet på flaske. Har brukbart skum.
Ikke så tykk munnfølelse som det første.
Ikke godt å drikke.
Til høyre øl fra batchen etter fra fat.
Frisk humlearoma. Smak av humle og malt. Krisp og lettdrikkelig.
Begge øl har samme OG og FG.
Oppskrift er lik bortsett fra en av to aroma humle er byttet om.
Det synes kanskje ikke så godt på bildet, men det til høyre er lysere i fargen.
Så da er det bare å tømme ut 20 øl i morra.
Burde hatt et heimbrentsapparat stående for slike øl.
Kjekt å ha Desinfeksjon stående
Vis vedlegget 76182
Kom på at den første av de to siste batchene med pils jeg brygget hadde en lekkasje på Apollo gjæringskaret. Oppdaget det rett før tapping over til et Corneliusfat. Fikk også nok vørter til at jeg flasket noen flasker til NM.
Håpet at ølet berget, men det håpet brast i kveld .
Glasset til venstre er fra flasken . Godt karbonert, men null skum. Lukter ikke friskt. Ingen humlearoma. Smak av noe mais eller kål. Jeg er ikke så god på usmaker. Satt igjen med et sleipt ,glatt belegg på tungen. Skikkelig ufyselig øl.
Farvel NM.
Det i midten er det oksiderte ølet på fatet.
Ingen humlearoma. Smaker bare dafft med noe mere dempet av det samme som ølet på flaske. Har brukbart skum.
Ikke så tykk munnfølelse som det første.
Ikke godt å drikke.
Til høyre øl fra batchen etter fra fat.
Frisk humlearoma. Smak av humle og malt. Krisp og lettdrikkelig.
Begge øl har samme OG og FG.
Oppskrift er lik bortsett fra en av to aroma humle er byttet om.
Det synes kanskje ikke så godt på bildet, men det til høyre er lysere i fargen.
Så da er det bare å tømme ut 20 øl i morra.
Burde hatt et heimbrentsapparat stående for slike øl.
Kjekt å ha Desinfeksjon stående
Vis vedlegget 76182