hjelp! mr. malty og gjenbruk av gjær

Hei,
jeg prøver meg nå på to nye ting på samme batchen (og hadde vært veldig takknemmelig for litt hjelp før jeg kødder det til for megselv) ; gjenbruk av gjær samt bruk av mr. Malty.
Gjæren jeg bruker er en  American Lager - WYEAST XL 2035 som hadde produksjonsdato 7. februar.
Den ble opprinnelig satt medio februar og brygget fikk stå i vel 3 uker. Jeg vasket så gjæren etter metoden gustavf demonstrerer så flott på video. Etter vasking har gjæren nå stått nesten 4 uker i kjøleskapet (3 grader).
___
Uten å sjekke mr. Malty har jeg laget starter av gjæren på to 1,5l flasker som vel har ca 2,5l til sammen i seg, inkludert ca 250g maltekstrakt. Jeg satt dette i går og det er heldigvis full aktivitet i begge flaskene mine. Faktisk mer aktivitet enn når jeg satt gjæren første gang  ;D
___

i mr malty har jeg lagt inn og på 1048, 23 liter brygg. Yeast consentration har jeg satt til midt-på treet (siden jeg ikke forstår spørsmålet  :attevar: , og non-yeast percentage til ca 20% da det var litt ikke-gjær igjen på den lagrede gjæren min idet jeg hellte denne i starteren. Videre har jeg lagt inn intermitted shaking siden jeg gir den en god «rist» ganske så ofte.
Så til spørsmålen jeg trenger svar på:
mr malty sier jeg trenger 2,43l starter, som jo er nesten helt spot on i forhold til det jeg har laget. Kan noen bekrefet at dette skal fungere helt toppers?
Og;
starteren ble laget mandag kveld. Kan jeg brygge i morgen og bare helle hele starteren i vørteren eller er det viktigt å ta en ekstra dag i kjøleskapet for å skille gjær fra starter-vørten? Jeg har tidligere laget 2 startere og ikke tatt bryet med å kjøle ned for å helle av vørter. Hva er poenget med dette egentlig?
 
For å ta det siste først: Prøv å smake på startervørteren etter at den er helt utgått. Den smaker surt, oksidert og ekkelt. Dette er ikke noe som man vil ha så alt for mye av i ei lys, lett pils. På mere smaksrike øl går det bedre å ikke dekandere starteren, men på pils anbefales det å alltid gjøre det.

Når det gjelder gjærmengden så er det veldig mange usikkerhetsfaktorer ute og går, og derfor veldig vanskelig å gi et eksakt svar. Hvor mye gjær hadde du? Dersom forrige brygg var av samme størrelse/OG og hadde rett gjærmengde tilsatt og du beluftet nok og du tok vare på all gjæra så hadde du ca 3-4 ganger mere gjær enn du trenger nå.
Så er det vaskinga: hvor mye av denne gjæra mistet du?
Så er det lagringa: Hvor mye har overlevd 4 uker i kjøleskap?

Dersom du måler volumet på den sedimenterte, vaskede slurrien du hadde og bruker dette som utgangspunkt så tror jeg at du kan sette "yeast consentration" på max eller ganske høyt.

Du sitter uansett med så mange usikkerhetsfaktorer, selv om du sikkert vet svaret på det om utgangspunktet at jeg vil si at den sikreste indikasjonen er sammenligningen du gjør med forrige starter: Mere aktivitet er mere gjær.  :biersmile:
 
ah, takk for det tipset. ølet kommer til å stå på ca 12 grader og blir vel da en slags hybrid av ale og lager, men med amber maltekstrakt og masse humle vel det nok falle mer inn under smaksrikt øl  :namnam: så jeg satser på å ikke dekantere starteren

"Når det gjelder gjærmengden så er det veldig mange usikkerhetsfaktorer ute og går, og derfor veldig vanskelig å gi et eksakt svar. Hvor mye gjær hadde du? Dersom forrige brygg var av samme størrelse/OG og hadde rett gjærmengde tilsatt og du beluftet nok og du tok vare på all gjæra så hadde du ca 3-4 ganger mere gjær enn du trenger nå.
Så er det vaskinga: hvor mye av denne gjæra mistet du?
Så er det lagringa: Hvor mye har overlevd 4 uker i kjøleskap?"
gode spørsmål som jeg ikke har så gode svar på. det var vel ca 2-3 dl gjær, og forrige brygg var på 1050, og når jeg "tappet" slurryen mistet jeg naturlig nok noe, men tok vare på det meste tror jeg av den "gode" slurryen (midten).
hvor mye jeg mistet under vaskinga aner jeg ikke, og hva som har overlevd vet jeg heller ikke.
høyt.

"Du sitter uansett med så mange usikkerhetsfaktorer, selv om du sikkert vet svaret på det om utgangspunktet at jeg vil si at den sikreste indikasjonen er sammenligningen du gjør med forrige starter: Mere aktivitet er mere gjær." 
det satser jeg på også  :biersmile:
 
Tilbake
Topp