Hjelp: Muntons hand craftet belgian style ale

PC270019a.jpg


Jeg har akkurat kjøpt dette settet og har tenkt til å brygge det til helgen. Når jeg leser instruksjonene så dukker noen spørsmål opp som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Det instruksjonene sier da for å ta det først er å tilsette ekstraktet i dunken sammen med 20 liter vann og gjær. så etter ca 5 dager når gravity er ca 1014 skal man racke om ølet til sekunder fermenter, tilsette spraymaltet (det følger med en pose på 500G) og en kopp med gjæren fra primærkaret og så gjære videre ned til 1008 hvor ølet skal tappes på flaske/fat.
MEN. dette ønsker ikke jeg og gjøre av flere årsaker.

Så det jeg tenker å gjøre er å tilsette spraymaltet (koker det i litt vann først selvsagt) med en gang, sammen ekstraktet og tilstrekkelig med ny god gjær. Alternativet er å tilsette spraymaltet i primærdunken etter noen dager, men uten å racke om ølet.

Mine spørsmål er som følger:

1) Angående spraymalt. Hvilke av de to løsningene jeg skisserer er best? spraymalt i dunken med en gang, eller etter noen dager? Eventuelt andre løsninger?
2) Jeg har regnet meg frem til at OG blir ca 1065 når FG skal være 1008 og prosenten skal være 7,5% høres dette ok ut? Det tilsier 13 gram tørrgjær. Ville dere kjøpt to poser ny gjær, eller kan jeg kjøpe en ny pose og bruke den sammen med posen på 6G som følger med? Eventuelt kun 1 pose?
3) Hvilken gjær kjøper jeg? Jeg tenkte først fermentis T-58 eller S-33 men ser i en annen tråd at danstar belle saison får bra tilbakemeldinger. noen tips om hvem av de tre (eventuelt andre) jeg bør velge?


På forhånd: tusen takk til alle som gidder å hjelpe meg på vei :-D
 
Verken T-58 eller S-33 passer i en Saison. Jeg ville brukt den medfølgende gjæren, eller Belle Saison. Hadde ikke hatt noen skrupler med å blande de to heller, men en enkelt pose Belle S. bør holde.

Kok opp spraymalten, og bland inn ekstrakten fra boksene. Det er ikke noe poeng å tilsette den senere. Omstikking er også helt unødvendig. Rehyder gjæren i rent 20-25 grader vann i 20 minutter før du tilsetter den til vørteren, og rist inn godt med luft i gjæringskaret. I en såpass kraftig øl kan det lønne seg å riste på nytt etter 5-6 timer.
 
tusen takk for svar.
genialt... da blir det belle saison og spraymalt fra starten av. var redd en pose ikke var nok til en øl med så høy prosent, men supert hvis det er det. eventuelt kan jeg strø på litt med den gjæren som følger med :)
 
Lett underpitching er ikke helt feil i en belgisk øl. Mange bryggerier der gjør dette bevisst for å få med mer karakter fra gjæren. Da blir gjerne god lufting ekstra viktig for å få nok utgjæring, men Belle Saison har rykte for å dra FG svært langt ned så det blir neppe noe problem.

Rehydering er også et must, mener Jamil Zainasheff skrev i boken Yeast, at du dreper inntil 50% av gjærcellene ved å strø tørrgjær rett i vørteren.
 
mhm. rehydrering hadde jeg tenkt til. det er viktig. men jeg var usikker på valg av type, samt om jeg kunne slenge inn spraymalten fra starten av, men det kan jeg jo tydeligvis. så da kjører vi på :-D
 
Tilbake
Topp