Hjelp snarest - koking av vørter


Koker vørter. 2500 watt blir for mye, 1000 watt litt for lite, eller er det nok? Se hvordan vørteren koker på videoen, er det nok bevegelse eller burde det boble mer?
 
Hjelper det å koke en time og 20 min? Redd for at usmaksstoffene ikke fordamper helt...

blir ca 10 % avkok totalt...
 
Koker på max. Men koker opp og skummer av før jeg har oppi humle om kokekaret er nær fullt. Proteinene som samler seg på topp lager lett et lokk slik at det koker over. Når disse er skumma vekk er det null problem med overkok. Om du har humla oppi, så skummer av, så skummer du av mye humle.
 
Klarte å koke på full guff etter at isolasjon var tatt av. Skumme av har jeg ikke gjort før. Skalprøve det neste gang...

Takk for innspill. Kølschen er satt. Fikk 7 flasker wl0029 av forhandleren min som gikk ut 16/1-2016. Ser Mr Malty mener jeg skulle hat 21 flasker... hadde bra med gjærnæring og vispet og ristet lenge for å få inn oksygen. Hev gjæren rett oppi uten forgjæring... Om det ikke bobler innen ett par døgn så kjøper jeg ferskere gjær. Hva tror dere? Med for lite gjær; vil gjæringen bare ta ekstra lang tid eller vil den ikke komme skikkelig i gang?
 
WLP029 får det nok igang, men ville nok brukt en starter. Har brukt den gjæren på endel brygg, med starter og med fersk slurry. Kjempegjær! Masse god smak
 
Må jeg ha vørter for å kjøre en starter, eller kan jeg blande ut sukker og vann/spraymalt? Hvor ligger evt OG på en starter og hvor lenge skal den putre? Hiver jeg i hele starteren rett fra kolbe, eller må jeg gjøre noe spesielt?

Takker så meget for svar!
 
Tilbake
Topp