Hjelp til å finne årsak bak ekstremt uklar vørter

Etter å ha unnagjort brygg #4 på oppsettet så har jeg nå luket bort flere brukerfeil,  Men det er fortsatt en ting jeg står fast ved.

Det jeg har landet på er 25 liters batcher og saktere resirkulering. Helt frem til utmesk er det perfekt. Men kort tid etter at jeg hever tempen så eser malten ut og denne frie flyten på toppen av maltsengen forsvinner iom at mesken eser ut såpass. Ser ut som en tynn grøt på toppen.

Har tenkt at det er mulig å bruke enda mer vann (bruker nå 3l/kg) men da sitter jeg igjen med desto mindre skyllevann, noe som nesten nærmer seg en no-sparge,  og det vil jeg helst unngå. Skal jeg ha fri flyt over maltsengen igjen ved utmesk så må jeg tappe nesten halvparten av skyllevannet mitt for å oppnå det.

Vil det fungere å åpne ventilen til resirkuleringspumpa ytterligere for å kompaktere maltsengen litt, eller blir dette som å ta en lykkepille, at noe annet blir ikke slik det bør være? Da tenker jeg på at jeg muligens vil trekke med meg flere mindre partikler igjen og da blir vørteren skitten igjen.

Noen tips? 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp