Hjelp til å finne årsak bak ekstremt uklar vørter

Jeg har nå nesten gjort unna mitt andre brygg på dette oppsettet. Noen småfeil har blitt rettet og luket litt i etter første brygget men en fellesnevner for begge bryggene er at vørteren blir ekstremt uklar. Det ser like ille ut som da jeg drev med BIAB. Nesten så jeg får lyst til å grine.

Mesket i ca tre timer idag, og resirkulerte via en herms. 3 timer lang resirkulering skulle man jo tro ga en fin vørter...

Jeg har en autosparge på innløpet til meskekjelen, der går det jo en slange som ligger oppå mesken. I bunn er det en falskbunn.

Min teori #1:

Etterhvert som utover i mesken absorberer jo malten mer vann. Til å begynne med ligger det et fint lag med vann over malten, men utover meskinga så tykner malten og fører til at slangen til autospargen blir litt innesperret, og det fine flowen som kom ut av den blir redusert til et bittelite område i mesken siden det er tykk malt som ligger rundt slangen på alle kanter.

Når dette skjer så ser jeg for meg at kun området under slangen blir filtrert, da vannet ikke når bort til andre steder i dunken.

Det som taler imot denne teorien er at det som beskrevet skjer ikke før et stykke ut i meskingen. Man pleier jo å få fin klar vørter lenge før dette vanligvis.

Teori #2. Har egentlig ingen. Noe må være fundamentalt feil i oppsettet eller hvordan jeg bruker det. I det forrige oppsettet så hadde jeg kjøleboks med skyllemanifold og manifold i bunn. 45 minutter gjennom denne med mye lavere flowrate enn jeg har i dag ga krystallklar vørter.
 
Kan den nye, større flowen være problemet? Hvis det er for stor flow blir det kanskje større kanaler i maltsenga slik at den ikke klarer å filtrere ut partiklene?
 
Det kan jo være. Det sammen med at jeg sannsynligvis har for lite væske oppi der. Jeg har trodd at man vil ha så høy flow som mulig.
 
Når nøyaktig er vørteren din uklar? Ved tapping fra mesk til kokekar eller ved tapping fra kok til gjæring? Ikke noe poeng i å ha for stor flow, forøvrig.
 
k.ped skrev:
Blir det ferdige ølet uklart?


Kenneth

Enda ikke flasket noe. Men da jeg tittet oppi dunken til første batch så det vel delvis greit ut, men har sett klarere. Får se når jeg flasker.
 
Gahr skrev:
Når nøyaktig er vørteren din uklar? Ved tapping fra mesk til kokekar eller ved tapping fra kok til gjæring? Ikke noe poeng i å ha for stor flow, forøvrig.

Begge steder faktisk. Skal jeg la grumset falle til bunns etter kok må jeg stå til neste morgen har jeg på følelsen av, det er veldig veldig mye.

Men. Jeg mener at jeg stod og inspiserte en liten stund etter at jeg hadde startet å meske. I begynnelsen så det ut som at det var utvannet melk som kom ut av autospargen, og etter en stund så mener jeg at det ble klarere. Men sluttresultatet er helt forferdelig, så det blir skittent igjen. Jeg antar at det blir skittent iom at jeg har for lite vann oppi der og malten absorberer det meste slik at jeg faktisk ikke har et lag med vann over maltsengen. Brukte opp nesten alt skyllevannet idag (15 liter skyllevann 23 liter batch) på å få nivået til å stå over maltsenga.
 
Gahr skrev:
Hvor mye vann bruker du per kilo malt?

Første gangen så brukte jeg 2.5 liter pr kg malt i oppskriften. Jeg glemte at falksbunnen sluker tre liter. Idag tok jeg høyde for det slik og la inn 3liter/kg. Det skulle gi en tetthet på 2.5L/Kg malt i praksis.

Men så har jeg slettes ikke tenkt på hermscoilen og slangene, som har et volum på underkant av 1 liter.

Hvis jeg legger til volumet som coilen og slangene tar så kommer jeg frem til at jeg må velge en tetthet på 3.1 liter, men dette tror jeg også er altfor lite da omtrent alt skyllevann gikk med til å få opp nivået over mesken.
 
Det skal ikke være for lite. Mesket en imperial stout med 2 l/kg i dag, og vørteren var helt fin. Prøv med mindre flow.
 
Gahr skrev:
Det skal ikke være for lite. Mesket en imperial stout med 2 l/kg i dag, og vørteren var helt fin. Prøv med mindre flow.

Hvordan så mesken ut etter endt mesking? Er toppen tørrlagt? Du resirkulerer vel du og, bruker du autospargen til det? Jeg er nysgjerrig på det jeg skrev i første posten min, at det ikke blir flr flyt på toppen av maltsengen.
 
For høy flow på pumpa lager uklar vørter i min Blichmann. Virker som undertrykket under falskbunnen blir så stort at mindre partikler suger gjennom maltsenga.
Mulig det også ender med kanaler i maltsenga så filtreringa blir lite effektiv.
 
Flowen er så lav jeg får den før autospargen begynner å suge luft. Kanskje jeg skal ditch den til neste brygg og skru ned ytterligere. Det er ikke kjempemye flow jeg har hatt. Har ikke målt men antar det er noe under fem liter i minuttet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Gahr skrev:
Det skal ikke være for lite. Mesket en imperial stout med 2 l/kg i dag, og vørteren var helt fin. Prøv med mindre flow.

Hvordan så mesken ut etter endt mesking? Er toppen tørrlagt? Du resirkulerer vel du og, bruker du autospargen til det? Jeg er nysgjerrig på det jeg skrev i første posten min, at det ikke blir flr flyt på toppen av maltsengen.

Sirkulerer gjennom autosparge, ja. Ikke tørt på toppen på noe tidspunkt.
 
Jeg har rett og slett brukt altfor lite vann og fått ekstrem kanalisering og pyton utbytte som resultat.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Men hvis du har brukt 2,5-3 l/kg har du antakelig IKKE brukt for lite vann, selv om det går noen liter under falskbunn og i slanger. Skal ikke være noe problem å meske med så lite som 2 l/kg...
 
Første gangen så glemte jeg å beregne falskbunnen herms og slanger og satte opp 2.5 liter i oppskriften.  Andre gangen husket jeg bare på falskbunnen. Og da ble det en liter som ble glemt.

Den ene literen tror jeg ikke skulle være så katastrofal, men enten har jeg ikke kalibrert hlt og/eller tap skikkelig eller så er det noe mystisk ute og går.

For mesken min blir jo tørr på toppen, det må vel tilskrives for lite vann?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hva mener du med tørr? At det ikke ligger et lag vann øverst over maltet? eller at den er knusktørr?
 
Tilbake
Topp