Hjelp til å finne årsak bak ekstremt uklar vørter

Bjarte H skrev:
I teorien vil det bety litt, men om du kommer til å merke en forskjell er noe annet.

Hvordan klarte du å ende opp med 4L dead space, det er rimelig mye. Det går med ca. 0,13dl i en meter 1/2" slange.

det er vel med volum under falsk bunn pluss slanger

Det blir vel kanskje det samme som å skalere en oppskrift men forandre mengden vann man bruker i mesken. Og så er spørsmålet hvis meskeeffektiviteten blir den samme.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Bjarte H skrev:
I teorien vil det bety litt, men om du kommer til å merke en forskjell er noe annet.

Hvordan klarte du å ende opp med 4L dead space, det er rimelig mye. Det går med ca. 0,13dl i en meter 1/2" slange.

"Recoverable deadspace" er vel mest korrekt, egentlig. For jeg får hentet så og si alt til kokekjelen. Det går tre liter under falskbunnen og hermsen er fem meter lang coil og så er det sikkert 1.5 meter med slange i akkurat den sløyfa, har ikke fått målt slangene enda så det et bare et estimat. Rundet av herms + slanger oppover til en liter.

protto skrev:
Mesketjukkelse er kor tjukk mesken din er. Det forandrar seg ikkje om du har aldri så mange liter rundt i slangane dine.
I eit ekstremt tilfelle vil du kanskje tynne ut tettheiten av ensyma, men det kan du sjå heilt vekk frå i praksis så lenge ikkje dødvolumet utgjer ein stor del av totalt volum.

Er dette jeg har lurt på og hvis det har noen merkbar effekt på konverteringseffektivitet. Takk.

Som sagt vil det i ditt tilfelle i praksis ikke bety noe. Mesketykkelse betyr i den store sammenheng ikke særlig mye for utbyttet. Det unteressante er forsåvidt ikke hvor tykk selve mesken er, men hvor mye uttynning av enzymene du får. Enzymene finner du stort sett i den "flytende" delen av mesken, og derfor kan du også regne med dead space når du snakker om mesketykkelse. Men som sagt: om du da ender med 2 l/kg eller 4 l/kg betyr egentlig svært lite i den store sammenheng. Altså er det tvilsomt at vannmengden din har hatt noen avgjørende betydning for utbyttet, såfremt du faktisk har beregnet rett mengde i forhold til det du sier.

Gahr skrev:
Som sagt vil det i ditt tilfelle i praksis ikke bety noe. Mesketykkelse betyr i den store sammenheng ikke særlig mye for utbyttet. Det unteressante er forsåvidt ikke hvor tykk selve mesken er, men hvor mye uttynning av enzymene du får. Enzymene finner du stort sett i den "flytende" delen av mesken, og derfor kan du også regne med dead space når du snakker om mesketykkelse. Men som sagt: om du da ender med 2 l/kg eller 4 l/kg betyr egentlig svært lite i den store sammenheng. Altså er det tvilsomt at vannmengden din har hatt noen avgjørende betydning for utbyttet, såfremt du faktisk har beregnet rett mengde i forhold til det du sier.

Takk. Der kom svaret jeg jaktet i hele dag.

Jeg får det bare ikke til.

Nå har jeg iallefall brukt nok vann til at det ser greit ut. Men vørtren blir like hazy for det. Er på på tredje kvarteret på 78 grader kun for å teste ut forskjellige flowrates i pumpa. Det hjalp å skru ned, men det stopper der.

Jeg fikk mye klarere vørter med overrislingsmanifold. Ser for meg at når vørteren sirkulerer i mesken så forstyrrer det. Men, det funker jo for andre, så jeg er helt blank.

Bilder og video over hvordan det ser ut i meskedunken kommer.

Jeg vil tippe at det er flere ting som spiller inn.
Mesking i labbdunk gir en vid overflate på maltsengen som ikke filtrerer så bra hvis du ikke lager store nok batcher.
Dette sammen med en pumpe som er for kraftig kan være med på å lage kanaler i mesken.
hvis du i tilleggg ikke kverner grovt nok kan du oppleve problemene du gjør.

Bernts skrev:
Jeg vil tippe at det er flere ting som spiller inn.
Mesking i labbdunk gir en vid overflate på maltsengen som ikke filtrerer så bra hvis du ikke lager store nok batcher.
Dette sammen med en pumpe som er for kraftig kan være med på å lage kanaler i mesken.
hvis du i tilleggg ikke kverner grovt nok kan du oppleve problemene du gjør.

Det med overflaten tenkte jeg på. Akkurat nå lager jeg liten batch med 3,8 kg malt, 15 liter på dunk og har brukt i overkant mye vann, for å teste. 4L/pr kg malt.

Pumpa kan jeg choke, så det går greit. Akkurat nå er det såvidt bevegelse i vørteren. Nok til at vørteren som kommer inn blir sirkulert sok til at tempproben på andre siden av karet plukker det opp.

Jeg kjøper ferdig kvernet malt fra bryggeland, den er knust i fillebiter ser det ut som, ikke særlig mange hele korn å spore. Men, har for det meste kjøpt derfra så det burde være det samme som da jeg fikk fin vørter med overrislingsmanifold.

Det som slår meg idet jeg skriver dette er at jeg har glemt å ta på silikonslange rundt falskbunnen, er ei lita glippe mellom den og veggen. Vet ikke hvor mye det spiller inn men.. Hadde vært hyggelig å kunne sett hva som skjer på andre siden av prøveglasset.

Men det jeg stusser litt på, som jeg ikke opplevde før er at det virker ikke som om det er en passe fin kompakt maltseng med vann/vørter oppå. Det er jevnt fordelt helt til toppen så når jeg nå skyller så er det ikke fri flow rundt i karet siden det ligger malt rundt utløpet på slangen.

Det er ingenting av det du beskriver her som høres særlig unormalt ut, men kverningen av maltet kan ha en del å si, det samme kan manglende tykkelse på maltsengen.

Jeg har silikonslange som ligger oppå mesken og ikke overrisling, men krystallklar vørter. Det er ofte at det ille ligger et lag med vann over maltsengen heller, uten at dette gir problemer. Manglende tetting rundt bunnen kan gi kanaler, men det trenger ikke være pottetett. Hvordan er falskbunnen din? Du kan også prøve å la mesken "sette seg" litt før du starter resirkuleringen.

Jeg har falskbunn fra Katla. Kanskje jeg skulle prøve å la den sette seg ja. Og jeg vil anta at dagens tynne maltseng hadde litt å si, selv om det hadde vært fint å brygge mindre batcher innimellom uten å måtte akseptere uklar vørter, men det er det vel ingenting å gjøre med.

Neste gang skal jeg prøve å la den sette seg litt. Dunken holder vel såpass på temperaturen at jeg ikke er helt avhengig av hermsen.

Miguel skrev:
Jeg har falskbunn fra Katla. Kanskje jeg skulle prøve å la den sette seg ja. Og jeg vil anta at dagens tynne maltseng hadde litt å si, selv om det hadde vært fint å brygge mindre batcher innimellom uten å måtte akseptere uklar vørter, men det er det vel ingenting å gjøre med.

Neste gang skal jeg prøve å la den sette seg litt. Dunken holder vel såpass på temperaturen at jeg ikke er helt avhengig av hermsen.

Sikkert ikkje dumt. Etter eg har blanda inn malten i meskevannet lar eg da stå ca 5min før eg starter pumpa. Starter då med nesten heilt igjenstrupa ventil og åpner forsiktig til eg føler eg har passelig flow. Har samme flaskbunn som deg btw. Eg bruke ein silikonslange kappa på langs rundt falskbunnen, men om det er nødvendlig veit eg ikkje.

Miguel skrev:
Men det jeg stusser litt på, som jeg ikke opplevde før er at det virker ikke som om det er en passe fin kompakt maltseng med vann/vørter oppå. Det er jevnt fordelt helt til toppen så når jeg nå skyller så er det ikke fri flow rundt i karet siden det ligger malt rundt utløpet på slangen.

Dette kommer jo som sagt av lite korn og stor overflate.
Mesker du 4 kilo korn i noe som er på størrelse med et oljefat så vil maltsengen oppføre seg annerledes, enn hvordan den samme mengde korn ville gjort i feks en BB30.

Huus skrev:
Miguel skrev:

Sikkert ikkje dumt. Etter eg har blanda inn malten i meskevannet lar eg da stå ca 5min før eg starter pumpa. Starter då med nesten heilt igjenstrupa ventil og åpner forsiktig til eg føler eg har passelig flow. Har samme flaskbunn som deg btw. Eg bruke ein silikonslange kappa på langs rundt falskbunnen, men om det er nødvendlig veit eg ikkje.

Har og en silikonslange liggende, iallefall rester av en. Det blir jo glippe stor nok til at digre maltbiter kan slippe igjennom. Skulle jo tro at noe vil legge seg der og fungere som filter, men ikke vet jeg.

Har enda ikke hevet ut malten så rett over malten er den 37.5, kanskje to cm smalere ved falskbunnen. Jeg sjekket aldri hvor dyp maltsengen var, men det kan man vel regne ut på en måte.

Uansett så scoret jeg 10 prosent mer på effektiviteten idag og fikk en smule klarere vørter. Noen brygg til hvor jeg heller bruker tid på tweake enn å følge oppskriften slavisk så kommer jeg sikkert frem. Så takk for all hjelp til dere som har bidratt så langt.

yjanubu8.jpg

udajeqen.jpg

An en eller annen grunn så fant jeg ikke alle bildene jeg tok.

Det siste er fra før jeg hev ut autospargen og erstattet med en nippel og slange da jeg så meg lei på at autospargen sagde luft hele tiden med mindre jeg åpnet opp nok til at flowen laget en mindre whirlpool og rørte rundt i malten. Men det så mer eller mindre likt ut etter det.

Miguel skrev:
Og jeg vil anta at dagens tynne maltseng hadde litt å si, selv om det hadde vært fint å brygge mindre batcher innimellom uten å måtte akseptere uklar vørter, men det er det vel ingenting å gjøre med.
Hvis tykkelsen på maltsenga skulle føre til uklar vørter, skal den være temmelig tynn, antagelig under 1 cm. Hvis maltsenga ligger rolig skal ikke tykkelsen ha noe å si.

En cm? Det hørtes fryktelig lite ut.

Iom at jeg har en slange som retur så vil den uansett bli litt forstyrret i det øverste laget. Og jo tynnere maltsengen er jo mer forstyrrelser blir det.

Tilbake
Topp