Hjelp til bestilling av co2 utstyr:

Hei. Har nå (endelig) bestilt meg fat. Har regulator og co2 fra før. Det jeg trenger er inn/ut koblinger, krane og slanger. Jeg har lest en del om dette, men ønsker litt innspill for å forsikre meg om at det blir "riktig første gang"(som vi sier på jobben, JB :laugh:) Det jeg lurer på er lengder på slanger og dimensjoner. Antar at lengde og dim på co2 siden ikke er så viktig? Så derfor tenker jeg å bestille inn-kobling med 6mm nippel: http://www.bryggselv.no/products/ball-lock-co2-kobling-m-nippel På øl siden lurer jeg på om jeg skal bruke kobling og slange med 4mm nippel og innvendig diameter, eller 6mm på nippel og slange. Hva anbefaler dere? Og hvilken lengde? Planen er at både co2 og fat skal stå i kjøleskap og tappes med en picnickran i første omgang. Ingen problemer å ha en slange på flere meter om det er det beste.

Ønsker å bestille fra bryggselv da de har den beste servicen og hurtigste leveringen jeg noensinne har vært borti :amen:
 
På ølslangen ville jeg brukt max 4 mm innvendig diameter på slangen.
Ved 4 mm start med 2,5-3 meter slange. Det er nok i lengste laget, men det er enklere å kappe av en halvmeter enn å lappe på en halvmeter.
Med 6 mm vil du få lengere slange, og mye mer øl blir stående i slangen. (det går da til spille senere)
Selv har jeg en 3 mm og den er litt over 2 meter. Får akuratt passe skum og grei tappehastighet ved øl på 5-6 grader og 2-3 volumer co2.
 
Ok, ser ut som om 4mm er minste ID de har på bryggselv. Vi har en tess butikk her på stedet, kan de ha næringsmiddelgodkjente slanger i så små dimensjoner tro?
 
Jeg gikk for noen meter med 4mm slange til øl, og er veldig fornøyd. Disse er veldig greie fordi de også passer i hurtigkoblingene mellom stor og liten slange: http://www.bryggselv.no/products/hurtigkobling-for-olslange-38-x-316
Mine kraner har nippel til 6mm (3/8'') slange. Så jeg har 10 cm med 6 mm slange ut fra kranen og fatkoblingen så bruker jeg to sånne hurtigkoblinger til å koble til 4mm slangen. Hadde først 3 meter med 6 mm slang til picknicken, men det ble bare skum...
 
Jeg har denne løsningen fra bryggselv:

http://www.bryggselv.no/products/tappekran-og-slange-komplett

26235_Tappekran_og_slange_komplett_1.jpg


Fungerer problemfritt!
 
marhorn skrev:
Jeg har denne løsningen fra bryggselv:

Fungerer problemfritt!

Er samme oppsett jeg har (litt lenger 3/16 slange) , bare litt mer komplisert forklart ;-)

Veldig enkelt å bytte picknicken med en fast tappekran NÅR du lager deg kegerator.
 
magne1972 skrev:
På ølslangen ville jeg brukt max 4 mm innvendig diameter på slangen.
Ved 4 mm start med 2,5-3 meter slange. Det er nok i lengste laget, men det er enklere å kappe av en halvmeter enn å lappe på en halvmeter.
Med 6 mm vil du få lengere slange, og mye mer øl blir stående i slangen. (det går da til spille senere)
Selv har jeg en 3 mm og den er litt over 2 meter. Får akuratt passe skum og grei tappehastighet ved øl på 5-6 grader og 2-3 volumer CO₂.

Får du 3mm slangen inn på 4mm nippelen på koblingen?
 
Går fint å få en 3 mm inn på 4 mm kobling. Putter slangen i kokende vann et par minutter først, så går det, og DET blir tett :)
 
jeg har liggende store mengder  nye inn og ut-koblinger til corn fat her... kjøpte alt for mange....
vestfold..

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp