Hjelp til en oppskrift på Kølsch

Hei, folkens.

Er det noen som kan hjelpe meg med en god oppskrift på en Kølsch UTEN HVETE?
Har utstyr for 25 liters brygg.

Det skulle ikke være så vanskelig.
Men hvorfor absolutt uten hvete?

Oppskriften kan være så enkel som 90% Pilsner, 5% Munich 15 EBC og 5% Dextrinmalt/Caramalt 5 EBC.
Humle med Mittlefruh eller tilsvarende til ca 20 IBU. Bruke 2/3 eller mer på 60 min og 1/3 eller mindre på 15 min.
Gjær: Wyeast Kölsch yeast

Man kan fint bruke Pale malt til kölsch. Men pilsnermalt er nok hakket renere på smak en pale.
Jeg bruker alltid pils selv. Men i nøden er det ikke noe problem.

Takk, Aleksander!
Veldig nyttig.
Har vært gjennom 10-15 forslag på div nettsider, alle med hvete. Og det er ok det, men en Kølsch er best uten, synes jeg. Og var ute etter hva et godt substitutt kunne være + mengder. Ok med kun pilsnermalt også, men kanskje litt kjedelig?
Til orientering har jeg kjøpt inn til en Trappist Tripel som skal brygges om en uke eller to, så hvete glir også ned (til sitt bruk...) :)

Tar gjerne i mot forslag til andre erstatningsalternativer til hvete i en Kølsch.

Jan-Erik G skrev:
Takk, Aleksander!
Veldig nyttig.
Har vært gjennom 10-15 forslag på div nettsider, alle med hvete. Og det er ok det, men en Kølsch er best uten, synes jeg. Og var ute etter hva et godt substitutt kunne være + mengder. Ok med kun pilsnermalt også, men kanskje litt kjedelig?
Til orientering har jeg kjøpt inn til en Trappist Tripel som skal brygges om en uke eller to, så hvete glir også ned (til sitt bruk...) :)

Tar gjerne i mot forslag til andre erstatningsalternativer til hvete i en Kølsch.

Strengt tatt vil du nok ikke egentlig smake noe særlig til hveten i en kölsch. Hvete smaker i det hele tatt ikke noe særlig mye. Det gir litt munnfølelse, men i de mengdene det brukes i i kölsch har det svørt liten betydning. Hvis målet er å brygge typeriktig kölsch, ville jeg styrt unna pale malt og münchener. En liten mengde wienermalt er ikke uhørt, men det er heller ikke så veldig vanlig (jeg bruker det dog noen ganger selv...). Maksimalt 5 %.

Wops! Det er vienna malt som skulle være listet. Ikke munich.
Ser i oppskriften min at det er hvete, vienna og pils som er brukt.

Hveten i kölsch er vel både til munnfølelse og for skummet sin del. :)

Ble litt forvirret nå, så bare for å få det klart: bør jeg prøve 5% wienermalt som "substitutt" for hvete, og da resten pilsnermalt? Gir det munnfølelsen og skum? Fylde?
Brygger gjerne typeriktig.

Jan-Erik G skrev:
Ble litt forvirret nå, så bare for å få det klart: bør jeg prøve 5% wienermalt som "substitutt" for hvete, og da resten pilsnermalt? Gir det munnfølelsen og skum? Fylde?
Brygger gjerne typeriktig.

Nei, vienna er kuttet ut helt. Og ingenting er satt inn som substitutt.

Den oppskriften jeg bruker inneholder pils, hvete og vienna malt. Vienna tilfører bittelitt farge og litt "dypere" smak. Dog kölschen smaker uansett svært lite.
Men uansett er det denne blandingen jeg bruker.

Du kan bruke 95% pils og 5% vienna. :)

Tilbake
Topp