Hjelp til et humlet hveteøl

I morgen brygger jeg et split batch hveteøl. Den går i to forskjellige gjæringskar, med 2 typer gjær - alt likt ellers. Gjærtypene blir WLP051 california ale V, og Wyeast 3638 Bavarian wheat. Inspirasjonen er Beerhere's Wicked Wheat, for de som har smakt den - det er en hvete-IPA, single hop Citra. Jeg tenker meg en rimelig lettdrikkelig hveteøl som er godt humlet (i motsetning til en vanlig IPA med litt hvetemalt i)

Jeg tenker meg følgende, men tar gjerne noen innspill på dette:

47,5% hvetemalt
47,5% pale malt (eventuelt pilsmalt?)
5% flaket hvete

Citra:
2,37 gram/liter tørrhumle
1,00 gram/liter ved 5 min
1,00 gram/liter ved 15 min
Nok til å justere IBU til 25 ved 60 min

OG 1.048

Jeg ble tipset om å kanskje bruke noen prosent acidulated malt for pHens del. Er det nødvendig? Litt usikker på hvordan vannet er her - vann fra Svartediket i Bergen. :)

Noe annet som trengs? Har sett rice hulls bli nevnt i noen oppskrifter.

Trenger jeg proteinrest under mesking, eller er 68 C i 60 min en god plan?

Blir dette drikkendes? :)

Husk å ta høyde for lavere effektivitet hvis du ikke jhar korrigert for dette, side nesten havparten av gristen er hvete.

Takk for tips. Brygger med speidel 50 (andre brygg med den). Hadde problemer med effektivitet nedpå 60-tallet forrige gang. Fikk tips om å røre godt i mesken noen ganger under meskingen. Skal vel kunne få rundt 80% normalt, så med min flaks, samt hvetemalt, sier vi 70 tenker jeg. Kan justere litt med vann/ekstrakt/innkok.

Andre synspunkter? Ser humlemengdene greie ut?

Tilbake
Topp