Hjelp til formulering av porter oppskrift med mest mulig hjemme maltet korn

hole

 
Hei
Jeg har brygget mye i det siste og vill nok få skrå blikk fra fruen vis jeg setter i gang igjen før over nyttår. Men jeg har blitt besatt av tanken på og brygge en kompleks porter. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skall oppnå de smakene jeg er ute etter så jeg ønsker å spørre de som har brygget noen portere om hva de forskjellige malt typene vil gi av smaker? og hva skiller porter fra stout og brown/dark ale? Jeg har lest alt jeg har funnet og hørt på flere podcaster om temaet men har fremdeles mange spørsmål eller uklarheter. som foreksempel må jeg bruke svartmalt eller kan jeg klare meg med caraffa og pale chocolate malt? (for det har jeg) og er det en god ide å prøve å lage min egen brown malt? (malte fra bunn av eller riste alerede maltet korn) jeg  ser i oppskrifter at folk bruker både rug, hvete og havre flak for å påvirke "mouth feel" har dette mere effekt en maltet rug og hvete? og har vannet jeg brygger med mere å si for porter brygging en andre øl typer? (jeg har hardt brønnvann som smaker nydelig)

Jeg har begynt å inse at porter kansje er den øl typen med størst variasjon og kompleksitet så derfor begynner jeg å planlegge vår brygget alerede nå. det skal jo maltes også så jeg må finne ut hva jeg skall lage (begir meg ikke ut på de mørkeste malt typene)

Så hva ønsker jeg? En myk, tykk, mørk, kompleks chocolade porter med balansert sødme og et lite hint av mild kaffe mocca. altså ikke en bitter og brent stout.
 
forskjellen på en porter og en stout er hva bryggeren bestemmer at det er. i brewing clasic styles nevnes det at svart (patent) malt ikke hørte hjemme i en porter.
 
Du mener vel roasted barley, ikke svartmalt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp