Hjelp til konvertering av oppskrift (Flensburger Pilsener)

Andrimner

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg tenkte å prøve meg på å lage en kopi av Flensburger Pilsener, og har googlet meg frem til følgende oppskrift: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/943628/flensburger-pilsener-clone

Den prøver jeg nå å få lagt inn i Brewfather. Tanken er å legge inn med de mengdene som er angitt i oppskriften, og så bare skalere hele greia opp. Men: Jeg skjønner ikke helt humlemengdene. Jeg har lagt inn de samme humlemengdene som står i oppskriften, men det ser ut som jeg får en annen IBU




1716813661093.png

(Vannmengden er justert ned for å få OG til å stemme med maltmengdene, de har åpenbart beregnet høyere effektivitet enn det min profil tilsier. Og gjærmengden er det bare å se bort fra, den beregner jeg for hvert brygg, samme med vannjustering)

Så det er humlemengdene og forskjell i IBU jeg må få kontroll på. Etter å ha undersøkt litt, ser jeg følgende forskjeller jeg antar er relevante:
- Jeg koker 90 minutter, oppskriften sier 60
- Oppskriften ser ut til å være no chill, jeg tenker å kjøle som vanlig

Så spørsmålet er, hva bør jeg da gjøre for å få justert inn dette? Er det så enkelt som å endre humlemengdene til jeg får IBUen som angitt i oppskriften? Er det forskjeller her på bitterhumle og aromahumle?
 
Så spørsmålet er, hva bør jeg da gjøre for å få justert inn dette? Er det så enkelt som å endre humlemengdene til jeg får IBUen som angitt i oppskriften? Er det forskjeller her på bitterhumle og aromahumle?
Ved første øyekast ser det ut som at Brewers Friend og Brewfather regner forskjellig IBU ut fra 15 min tilsetningen din. 19 IBU fra Brewers Friend mens Brewfather sier 10. Jeg tror Brewfather er mer riktig her, og at det viser feil på Brewers Friend som kalkulerer omtrent like mye bitterhet fra denne tilsetninga som den ved kokestart.
 
Hei,

Jeg tenkte å prøve meg på å lage en kopi av Flensburger Pilsener, og har googlet meg frem til følgende oppskrift: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/943628/flensburger-pilsener-clone

Den prøver jeg nå å få lagt inn i Brewfather. Tanken er å legge inn med de mengdene som er angitt i oppskriften, og så bare skalere hele greia opp. Men: Jeg skjønner ikke helt humlemengdene. Jeg har lagt inn de samme humlemengdene som står i oppskriften, men det ser ut som jeg får en annen IBU




Vis vedlegget 67906

(Vannmengden er justert ned for å få OG til å stemme med maltmengdene, de har åpenbart beregnet høyere effektivitet enn det min profil tilsier. Og gjærmengden er det bare å se bort fra, den beregner jeg for hvert brygg, samme med vannjustering)

Så det er humlemengdene og forskjell i IBU jeg må få kontroll på. Etter å ha undersøkt litt, ser jeg følgende forskjeller jeg antar er relevante:
- Jeg koker 90 minutter, oppskriften sier 60
- Oppskriften ser ut til å være no chill, jeg tenker å kjøle som vanlig

Så spørsmålet er, hva bør jeg da gjøre for å få justert inn dette? Er det så enkelt som å endre humlemengdene til jeg får IBUen som angitt i oppskriften? Er det forskjeller her på bitterhumle og aromahumle?
Her er en som lå i BF

 
Her er en som lå i BF

Nydelig, takker! :D

Er det forresten noen som har erfaring med Flensburgern? Jeg ser vinmonopolet sier den har "sterk humlesmak", får nesten inntrykk av at dette er noe helt spesielt, er det tilfellet? Eller er det bare en tysk pils med litt "ekstra" humlepreg? Synes ikke oppskriften så så veldig uvanlig ut, og 40 IBU er vel heller ikke så ekstremt mye?
 
Det støvet med Carapils hadde jeg personlig ikke brydd meg om å bruke, se heller mot Carahell hvis det skal noe lys caramalt nedi. Den gjør jo faktisk noe for skummet.
 
Er det forresten noen som har erfaring med Flensburgern? Jeg ser vinmonopolet sier den har "sterk humlesmak", får nesten inntrykk av at dette er noe helt spesielt, er det tilfellet? Eller er det bare en tysk pils med litt "ekstra" humlepreg?
Godt øl, har drukket noen liter av det på turene våre til Wacken Open Air. Hvis du er innom en Meny så kan du ta med deg ei flaske Kinn Murar som har rause tilsetninger Mittelfruh på omtrent de samme tidene. Denne nedenfor er til 70 liter.

1716814565648.png
 
Hva får deg til å tru at den oppskrifta der er noe nærmere en Flensburger enn det du ville kunne komponere sjøl med utgangspunkt i egen opplevelse av originalen:)?

Den har i alle fall for lav bitterhet. Du skal nok opp på 40; Flensburger er bitter. Bruk skjemaet til @Steinar Huneide. (Steinar, har du noe inside info om Murar? Det er et sjukt godt øl. Drakk nettopp ei flaske i lag med Lyset i Mitt Liv.) Jeg pleier å kjøre 60, 30, 5 (eller 2).

Carapils er bare tull. Jeg kan ellers ikke skjønne at det er noe caramalt (eller melanoidin) i Flensburger'n - men jeg kan jo ta feil. Carahell er i alle fall et mye bedre forslag, synes jeg.

Hopstand på 30 min ser jeg ikke poenget med. 10 min holder lenge. Men jeg ville ikke brukt hopstand uansett.

Og så ville jeg meska for høyere gjærbarhet. 63 + 72 grader.

Synes denne beskrivelsen av Flensburger'n er god: https://www.cardinal.no/beskrivelser/files/tag-flensburger-brauerei.html Det er vel egentlig ikke noe ved dette ølet som tilsier at du trenger noe annet enn pilsnermalt og humle? Og en god prosess - som alltid er det det dreier seg om.
 
Sist redigert:
Hva får deg til å tru at den oppskrifta der er noe nærmere en Flensburger enn det du ville kunne komponere sjøl med utgangspunkt i egen opplevelse av originalen:)?
Det er vel først og fremst min egen manglende evne til å komponere oppskrifter ut fra egne smaksopplevelser


Hopstand på 30 min ser jeg ikke poenget med. 10 min holder lenge. Men jeg ville ikke brukt hopstand uansett.
Hva er grunnen til at du ikke ville brukt dette? Jeg har brukt det på Preussen-pilsen til Holmen, den ble veldig god...

 
Hei,

Jeg tenkte å prøve meg på å lage en kopi av Flensburger Pilsener, og har googlet meg frem til følgende oppskrift: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/943628/flensburger-pilsener-clone

Den prøver jeg nå å få lagt inn i Brewfather. Tanken er å legge inn med de mengdene som er angitt i oppskriften, og så bare skalere hele greia opp. Men: Jeg skjønner ikke helt humlemengdene. Jeg har lagt inn de samme humlemengdene som står i oppskriften, men det ser ut som jeg får en annen IBU




Vis vedlegget 67906

(Vannmengden er justert ned for å få OG til å stemme med maltmengdene, de har åpenbart beregnet høyere effektivitet enn det min profil tilsier. Og gjærmengden er det bare å se bort fra, den beregner jeg for hvert brygg, samme med vannjustering)

Så det er humlemengdene og forskjell i IBU jeg må få kontroll på. Etter å ha undersøkt litt, ser jeg følgende forskjeller jeg antar er relevante:
- Jeg koker 90 minutter, oppskriften sier 60
- Oppskriften ser ut til å være no chill, jeg tenker å kjøle som vanlig

Så spørsmålet er, hva bør jeg da gjøre for å få justert inn dette? Er det så enkelt som å endre humlemengdene til jeg får IBUen som angitt i oppskriften? Er det forskjeller her på bitterhumle og aromahumle?
Prosessen fra Brewers Friend er veldig forskjellig fra det du selv la inn i Brewfather.
En viktig presisering i første oppskrift er dette.
No Chill: 60 minute extended hop boil time
 
Prosessen fra Brewers Friend er veldig forskjellig fra det du selv la inn i Brewfather.
En viktig presisering i første oppskrift er dette.
No Chill: 60 minute extended hop boil time
Ja, det så jeg. Så spørsmålet er hvordan jeg da justerer inn det, jeg har ikke tenkt å kjøre no-chill. Men nå blir nok planen å basere meg på oppskriften Bård fant, og så justere opp humletilsetningene ihht Steinar sitt oppsett
 
Ja, det så jeg. Så spørsmålet er hvordan jeg da justerer inn det, jeg har ikke tenkt å kjøre no-chill. Men nå blir nok planen å basere meg på oppskriften Bård fant, og så justere opp humletilsetningene ihht Steinar sitt oppsett
Det enkleste nå, er å justere den Bård sendte. Hvilket bryggeoppsett har du?
 
Godt øl, har drukket noen liter av det på turene våre til Wacken Open Air. Hvis du er innom en Meny så kan du ta med deg ei flaske Kinn Murar som har rause tilsetninger Mittelfruh på omtrent de samme tidene. Denne nedenfor er til 70 liter.

Vis vedlegget 67907
Ok, jeg har gjort et forsøk - lagt inn Nordtyskeren, skalert til 70 liter, og så lagt inn dette skjemaet. Men det gav en mye lavere IBU enn oppsettet ditt. Hvis jeg justerer opp til IBU, blir det slik:
1716818694026.png


Ganske mye mer, ser det ut som? Litt uklart for meg hvorfor?
 
Den har i alle fall for lav bitterhet. Du skal nok opp på 40; Flensburger er bitter. Bruk skjemaet til @Steinar Huneide. (Steinar, har du noe inside info om Murar? Det er et sjukt godt øl. Drakk nettopp ei flaske i lag med Lyset i Mitt Liv.) Jeg pleier å kjøre 60, 30, 5 (eller 2).
Nei, ikke ut over det som du har delt på forumet tidligere. Når jeg søker nå, ser jeg at det varierer litt med mengder og tid, og det jeg hadde i oppskrifta mi er ikke hva du delte den gang da. Jeg har nok endt med å flytte WP til 5 minutter, og justert litt etter smak selv. 2,4g/L blei litt for blomstrete til min smak så tok den litt ned, og litt opp da på 15 min tilsetningen.

Murar fra Kinn har massive tilsetninger på 15 og i WP, henholdsvis 0,8 og 2,4 gr per liter. Men som sagt, jeg vil flytte 15-tilsetninga til 20 (eller kanskje 25) min. Det stoffet som gir kryddertonene i aroma og smak krever faktisk lengre koketid, minimum 20 minutter, i følge Scott Janish.

Men bruker du Mittelfrüh på 60, så får du jo efektivt produsert kryddertonene. Og pilsen til Kinn er en av de få som jeg virkelig synes har fått til dette her, så sånn sett kunne 15 og 5 synes greit. For Espen Lothe mente at en tilsetning ved 5 minutter hos en hjemmebrygger kunne tilsvare en WP i et brygg på 3800 liter, siden humla blir liggende lenge i WP på ganske høy temperatur i bryggeribatchen. Men da virker det logisk å flytte 15 tilsvarende mye bakover, også, altså til 20.
 
Tilbake
Topp