Hjelp til min første stout

Tenker å brygge min første stout nå, og er litt usikker på oppskrift.

Ønsker å brygge noe på den søte, fyldige siden, er ikke noen stor fan av guiness og lignende tørre stouts.
Har desverre ikke smakt på så mange stouts, og de jeg har likt best har vert i imperial territoriet (even more jesus, 3 bean stout, sipping into darkness). Likte også haandbryggeriets raspberry stout, men ble for mye bringebær for meg.

Har ikke noe oksygenerings oppsett, så det er forsåvidt gjerne en fordel å brygge noe med ikke altfor høy OG tenker jeg. Det hadde også vert fint med noe som ikke trengs å lagres i måneder og år før det blir godt.
Jeg er ikke først og fremst ute etter en nøkkelferdig oppskrift (ikke at det hadde skadet heller), men gjerne noen pekepinner i hvilken retning jeg kan gå.


Beklager rotete innlegg, men håper jeg klarte å gjøre meg noenlunde forstått.
 
Jeg laget meg en frokost stout der jeg ganske enkelt kjøpte 2 ferdige sett fra brygging.no, miksa dem sammen og dura på. ett døgn før flasking tilsatte jeg ca en liter kaldpresset kaffe, (80g presskanne kaffe i 1,5 l kaldt vann som fikk stå i kjøleskapet ett par døgn før jeg pressa det i ei presskanne)
Ble ett av mine aller beste brygg, stort sett alle som har fått smake det har blitt posetivt overaska.
her er oppskriftene jeg slo sammen.. Melkebart og Havrestout
Brukte wlp007 gjær, men nestegang blir det wlp001, orker ikke mer av den lunefulle 007, lat er den og. skal ha pauser i hytt og vær
 
Dette er ikke noe jeg har brygget, men det høres ut som en engelsk "milk stout", som henter navnet sitt fra bruken av laktose. En halvkilo skal være passe i et vanlig brygg (25 liter). Og jeg ville brukt en gjær som ikke gjærer helt ut, som wlp002 eller wyeast 1318. Moderat humling, og moderat karbonering.

Googler du "milk stout" finner du noe. Dette, f.eks.:).
 
Takker for innspill!
Melkestout virker absolutt som et bra utgangspunkt.
Og litt havre i hjelper vel også på fylden vil jeg anta.
Hadde det blitt feil å ha litt kakao og kaffe i noe slikt?
Jeg er ikke ute etter å være innenfor en stil, bare lage en stout som er fyldig, litt søt og ikke trenger å lagres noe særlig.
Tenker å ligge meg rundt 7% abv.
 
Takker for innspill!
Melkestout virker absolutt som et bra utgangspunkt.
Og litt havre i hjelper vel også på fylden vil jeg anta.
Hadde det blitt feil å ha litt kakao og kaffe i noe slikt?
Jeg er ikke ute etter å være innenfor en stil, bare lage en stout som er fyldig, litt søt og ikke trenger å lagres noe særlig.
Tenker å ligge meg rundt 7% abv.

Vet ikke om det ville blitt feil, men det er masse smak i en sånn øl uten. Jeg ville brygget den uten å tilsette noe nå, og så prøve å tilsette én av de ingrediensene du foreslår, neste gang. På den måten får du erfaring med hvilken forskjell tilsetningen gjør.
 
Tilbake
Topp