Hjelp til nytt bryggeoppsett med 3500W induksjonstopp

Etter å kommet i gang med hjemmebrygging ser man at man har behov for å øke volumet på bryggeoppsettet.

Planlegger nå et oppsett med 3 kjeler. Har tenkt å bruke 3,5kW induksjonstopper fra Culina (storkjøkken leverandør), march pumpe, platekjøler(30 plater, fra Duda diesel), Auto Sparge og PT-100 element(muligens PID etter hvert).

Hva er maksimal størrelse på kjelene med 3,5kW induksjonstopper?

Får inntrykk av at induksjonstopper ikke er så glad i BoilerMaker fra Blinchmann(http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8197.0.html), men fint om noen som har erfaring med BoilMaker kan komme med innspill. Hadde i utgangspunktet tenkt på en slik kjele til koking av vørter (eventuelt mesking).

Til koking ville jeg ikke gått for BoilerMaker, det har ikke noe for seg. Der blir den for dyr og tynnbunnet, kjøp en "standard" kvalitetskjele til dette.  Til mesking derimot er den helt konge og du får alt det ekstrautstyret du måtte trenge.

AudunWS skrev:
Til koking ville jeg ikke gått for BoilerMaker, det har ikke noe for seg. Der blir den for dyr og tynnbunnet, kjøp en "standard" kvalitetskjele til dette.

Ja, har i grunn kommet frem til at jeg skal bruke en BoilMaker til mesking, ikke til koking.

Men hvor stor kjele kan jeg ha til koking av vørter når jeg bruker en 3,5kW induksjonstopp. 70 liter? eller mer??

Jeg har en på 15 gallon, det er helt på grensen til å få kok. Piffer den opp med en grilltenner

En sånn en ja, putter den oppi kjelen for å guffe på litt og korte inn oppkokstidene.

Nå er ikke jeg ekspert på størrelser, men du trenger nok ikke større kokekjele enn meskekjele. Tror jeg... Jeg har 3x15G og det funker greit, det blir ca 37 liters batcher med relativt høy OG

Tilbake
Topp