Hjelp til bygging av vvt bryggeri

Erfaringen min etter å ha passert halve livet er at forandrer jeg silen vil den ikke bli bra, så å bruke 1500 kr. på noe som ikke kan brukes er for dumt.
 
Sitter å prøver å finne en passende kjøler til vørteren nå.. Man har vel noen forskjellige alternativer her også. Tenker på Kjølespiral, motstrømskjøler og platekjøler.. Har forstått det slik at platekjøleren er litt risky mtp infeksjoner pga vanskelig renhold. Hva funker for dere andre som brygger batcher på, la oss si 50 liter? Lage selv eller kjøpe ferdig? Jeg fant noen fine spiraler på ebay, men jeg turte ikke å bestille før jeg hadde fått litt input fra erfarne bryggere :amen:
 
SølveB skrev:
Eg vurderer motstrømskjøler, og å pumpe vørter tilbake i kjelen for whirlpool.

Vi bruker også motstrømskjøler, men har funnet ut at det går fortest om man kjøler vørteren direkte i gjæringsdunken. Grunnen er at varmevekslingen blir bedre da vørteren hele tiden er gloheit når den strømmer mot det iskalde vannet. Fører du det tilbake i kokekjelen vil vørteren bli kaldere og kaldere og varmeutvekslingen blir da dårligere og dårligere. Har ikke tall på hvor mye senere det går og det kan jo også tenkes at det er verdt å bruke den ekstra tiden det tar, for å få gjort en whirpool. Vi venter ca. 10 minutter fra kokeslutt til vi starter tapping til gjæringsdunk og vår erfaring er at mesteparten av humlen da har rukket å bunnfelle i kokekaret. Det lille som kommer med i gjæringsdunkene bunnfeller fint der. Vi får sikkert med en del proteiner og annet rask også, men det er delte meninger om hvorvidt dette gjør noen forskjell på det ferdige ølet. Vi har i allefall ingen problemer med uklart øl.
 
Hei ølmannen,

Spennende å se at det er flere som skal bygge. Er i samme fasen selv der jeg sanker info. Holder også til i Bodø. Holder gjerne kontakten for å utveksle erfaringer.
 
burrebrygg skrev:
Hei ølmannen,

Spennende å se at det er flere som skal bygge. Er i samme fasen selv der jeg sanker info. Holder også til i Bodø. Holder gjerne kontakten for å utveksle erfaringer.

Tøft :ilike: Har du begynt å få en plan på hvilke løsninger du vil til å gå for?
 
Hei.
Holder på med et par oppsett med varmtvannstanker. Jeg har laget et malt rør av en tank. Kuttet røret på 50 cm og kuttet ut ei stripe på 125 mm slik at den passer oppi kokekaret. Resten av tanken kuttet jeg opp og trampet ut til et par platebiter. Holder på å kutte slisser med plasma skjærer. ( litt feilkutt ute i tussmørket.)
Noe sveising, kutting og pussing så er det klart til test.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    792 KB · Sett: 539
SølveB skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg må igjen nevne falskbunnen min i en Ø45 cmm bereder, brukte sideplatene fra vasketrommelen på en turnamat/elto type vaskemaskin, begge platene brukes, den ene for å lappe de store hullene, silhullene er slått med en Hilti spiker, det er en hard stålspiker.
Denne silen fungerer så godt at jeg ikke tør byte den ut med en mer sexy type, heller en stygg og god.
Den har så god gjennomstrømming at jeg kjører Mrchpumpa på fult ved resirk.

:)

Kan du legge ut bilde av denne? Heldt på med 3 x vvt bryggeri sjøl, deriblandt meskekar av 45cm vvt , så eg følger ivrig med på denne tråden :)
 

Vedlegg

  • silbunn.png
    silbunn.png
    947,4 KB · Sett: 538
Var idag innom høggern her i Bodø på jakt etter emne til falskbunn.. Var ikke mye som var egnet til det :( Tok da turen til div foretninger rundt om i byen på videre jakt, og på Drag Industrier fant jeg tak i perforerte plater i alle mulige dimensjoner. Den dårlige nyheten er imidlertid at de må bestilles og kun leveres i 1x2 meter og at platene er ganske kostbare.. Jeg skulle få pristilbud på mail for plate pluss pris på vannskjering i nøyaktige mål. ble forespeilet en pris på minimum 3000 bare for platen, men hvis vi er noen stykker (helst i nærområdet) som trenger, så vil det jo ikke bli så veldig dyrt..
Hvis jeg kunne brukt plater med 10mm perforering, så kunne jeg få kjøpt mindre plater.. Da tenkte jeg, hva hvis man lager falskbunn med 10mm hull og trekker en meskepose rundt platen i tillegg? Ville det fungert??
Begynte også å tenke på falskbunn i ptfe.. Lett å perforere med en batteridrill og et 2mm bor og avgir ingen stoffer\smak! Noen tanker om dette?

Mulig kreativiteten tar overhånd her, men.... :idea:
 
Har pratet litt med dem ja. De sa at de kanskje hadde noen rester liggende fra andre oppdrag. Var bare å få letet igjennom. Så det er bare å høre om man får titte litt i restearkivet
 
Da har jeg fått pristilbud på plate fra Drag Industrier...
Mailen lyder som følger:

Vi har forespurt leverandør på plater til deg og det som kan leveres er hull 2 mm og CC avstand hull-hull 4 mm.
Platene leveres kun i tykkelse 1,5 mm og i syrefast kvalitet.

Prisen for en hel plate blir Kr; 3266,- Utskjæring kommer da i tillegg med Kr; 245,-
Oppstartskostnader og programmering Blir Kr; 400,-

Leveringstid 1-2 uker.

Alle priser er eks 25 % mva, frakt og emballasje.

Noe i dyreste laget kanskje, men hadde man vært seks stykker ilag hadde det vært overkommelig.


Vurderer å finne annen løsning enn vvb til mesketank nå.. Iallefall til å starte med ^-^
 
Har du sjekka om nokre av bryggebutikkane har silplate som passar? Fordelen med vvb er at botnen er bua så sila treng ikkje vere ein ekskt match. Tippar det meste mellom 40-48cm kan brukast på ein 50cm vvb.

Sjekk feks Blichmann falskbotnar hjå bryggselv eller petit. Ellers er det masse anna å få tak i i innland og utland. Endar du opp med ein som er relativt tynn bør du tenke på understøtte så den ikkje kolapsar under vekta av malten.
 
Har vært mye lesing og lite produktivt, men har vært noen turer i garasjen og såvidt kommet i gang:)

Fått ribbet tankene og sveist føtter på den ene.. Venter til jeg har fått litt stæsj fra ebay med å blinde hull etter gamle rør og elementer i tankene. Tror jeg har bestemt meg for å koke med gass da jeg bare har 13a i garasjen (er en 3fas 13a kurs, hvor mye kan jeg belaste denne?). Når det gjelder falskbunn ser det ut til at jeg bestiller en ferdig på nettet så stor som mulig og spacer den ut med en plate i passe diameter.. Det må vel bli bra:) I tillegg planlegger jeg å sveise en benk til bryggeriet evt bygge med stativbyggersystem http://www.ventistal.no/venti/frontend/files/CATEGORY/2013_3oppheng.pdf
Har lyst til å felle ned tankene i en benkeplate, men usikker på om jeg må ha mulighet til å ta ned karene for rengjøring eller om de kan stå permanent i benken..

Tenkte å legge ut noen bilder, men jeg får det f**n ikke til.. Noen som har en rask innføring i bildedeling på forumet?  :bank2:
 
Tilbake
Topp