Hjelp til bygging av vvt bryggeri

Ølmannen skrev:
Tenkte å legge ut noen bilder, men jeg får det f**n ikke til.. Noen som har en rask innføring i bildedeling på forumet?  :bank2:

Når du skriver post, så er det mulig å legge ved filer, menyen er nede på sida. Trykk 'Velg fil' og finn bilde på pc'en. Funker på mobil óg. Husk at bilder kan vere maks 2mb, ellers går det ikkje.
 
Tankene er skjært til og ribbet for unødvendig tjafs, mangler bare deler for å komme videre.. Skal sveise føtter på de andre karene også
 

Vedlegg

  • IMG_0174.JPG
    IMG_0174.JPG
    1,8 MB · Sett: 294
  • IMG_0175.JPG
    IMG_0175.JPG
    1,8 MB · Sett: 300
Hva har du brukt til vaskemiddel når du har vasket tankene innvendig?
Lurer på en ting til. Tåler kranene varmen fra en gassbrenner?
 
Lars E skrev:
Hva har du brukt til vaskemiddel når du har vasket tankene innvendig?
Lurer på en ting til. Tåler kranene varmen fra en gassbrenner?

Jeg brukte saltsyre for å vaske.. Meget effektivt:) Blir å montere krana litt opp på tanken med en dipstick ned i bunnen på tanken. Tror ikke det skal bli noe problem. Mulig at man kan montere en  form for varmeskjold hvis varmen blir for intens.
 
Igjen et spørsmål om falskbunn... Hvis jeg tar toppen som jeg har kappet av berederen som skal brukes til mesketank og skjærer slisser i den med 1mm kappskive, vil dette bli en funksjonell falskbunn? Begynner å bli en del investeringer nå så jeg håper å finne en billig\gratis løsning for falskbunn.. iallefall i første omgang:)


Legger ved et bilde av en kapp\gjærsag som jeg modifiserte til å passe kappskiver til vinkelsliper.. Genialt å kunne kappe rør og profiler med nogenlunde presisjon :ilike:
 

Vedlegg

  • IMG_0176 (Large).JPG
    IMG_0176 (Large).JPG
    470,3 KB · Sett: 291
Ølmannen skrev:
Igjen et spørsmål om falskbunn... Hvis jeg tar toppen som jeg har kappet av berederen som skal brukes til mesketank og skjærer slisser i den med 1mm kappskive, vil dette bli en funksjonell falskbunn? Begynner å bli en del investeringer nå så jeg håper å finne en billig\gratis løsning for falskbunn.. iallefall i første omgang:)


Legger ved et bilde av en kapp\gjærsag som jeg modifiserte til å passe kappskiver til vinkelsliper.. Genialt å kunne kappe rør og profiler med nogenlunde presisjon :ilike:

Jeg har laga falskbunn av en rustfri plate ( tipper  den er 2mm) og laga slisser med 1 mm vinkelsliperskive. Funker som bare det. Høy effektivitet. Vil tro det skal fungere fint å lage det slik du beskriver. Ville kanskje ha kutta  den litt slik at kantene ikke blir så høye. Diameteren blir jo også litt mindre da, så det blir greit å få den ned. Blir en slags dome-silbunn med slisser. Tror det blir veldig bra :) kjør på!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jarle T skrev:
Ølmannen skrev:
Igjen et spørsmål om falskbunn... Hvis jeg tar toppen som jeg har kappet av berederen som skal brukes til mesketank og skjærer slisser i den med 1mm kappskive, vil dette bli en funksjonell falskbunn? Begynner å bli en del investeringer nå så jeg håper å finne en billig\gratis løsning for falskbunn.. iallefall i første omgang:)


Legger ved et bilde av en kapp\gjærsag som jeg modifiserte til å passe kappskiver til vinkelsliper.. Genialt å kunne kappe rør og profiler med nogenlunde presisjon :ilike:

Jeg har laga falskbunn av en rustfri plate ( tipper  den er 2mm) og laga slisser med 1 mm vinkelsliperskive. Funker som bare det. Høy effektivitet. Vil tro det skal fungere fint å lage det slik du beskriver. Ville kanskje ha kutta  den litt slik at kantene ikke blir så høye. Diameteren blir jo også litt mindre da, så det blir greit å få den ned. Blir en slags dome-silbunn med slisser. Tror det blir veldig bra :) kjør på!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, hadde tenkt å kutte kantene litt:) Tusen takk for innspill! Alltid greit å få bekreftelse fra noen før man setter i gang :skitbra:
 
SølveB skrev:
Kva er turtalet på saga kontra det turtalet som kappeskiva er berekna på?

Ikke helt sikker, men tror saga har bittelittlitt mindre turtall enn vinkelsliperen.. Gikk ihvertfall som smør gjennom 40x40x3 rustfrie firkantrør
 
Så lenge turtalet ikkje er for høgt, så går det fint. Har sett dei som monterer 9" skive på 5" vinkelkuttar. Det er ikkje å anbefale :)
 
Jeg laget silbunn av en vvt bunn. Begynte å borre hull, men så at det vil ta sin tid. Fikk lånt en plasmaskjærer og det gikk unna. Brukte ei aluminiumskinne festet i senterhullet som linjal. Sporene er ca 1mm brede.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Sett: 272
Hei! Jeg er relativt ny på dette forumet, men ikke helt fersk i bryggingen. Har brukt forumet her mange ganger tidligere da det er artig for meg å lese om andre sine "samme" utfordringer som mine.

Over til tråden:
Jeg ser dette er en gammel tråd fra 2014, men spørr alikavell. Ble du ferdig? Har du bilder å legge ut? Har du fått brygget noe på det? :)
Jeg har akkurat ordnet meg selv samme utfording med å utvide bryggingen da 30litern jeg har brukt siste årene blir for liten.. har en kompis i bryggelaget som har bygd seg eget ifra 2 vvt à 200l, (reelt 170l innhold) ca 150l ferdig brygg. Jeg er jobber på sjøen, og har derfor endel fritid når jeg først er hjemme.
 
Tilbake
Topp