Hjelp til oppskrift. IPA eller APA?

Jeg har funnet en øltype som jeg liker veldig godt. En øl som vi har brygget selv ut i fra oppskrift fra en bok som heter Brygg ditt eget øl skrevet av Greg Hughes, side 133 (legger ved bilde av oppskrift nedenfor). Dette er ifølge oppskriften en Amerikansk IPA. Den er kjempe god, men kunne gjerne hatt litt mer humle smak (uten å overdrive).

20161109_130423.jpg


Vi bruker tørrgjær så vi har brukt US 05 isteden for det som står i oppskriften. Simcoe ble også byttet ut med Amarillo da butikken var tom for Simcoe. Batch 2 av denne hadde de ikke Amarillo så da brukte vi Autumn.




Spørsmålet IPA eller APA dukker opp når jeg kjøper meg en IPA på butikk, polet eller på byen da jeg synes at disse har alt for mye av det gode (humlesmak) og dermed føles smaken konsentrert/konsentrat. JEg har smakt noen fra de store bryggeriene som Hansa, Aas, Frydenlund osv og jeg har også smak Nøgene Ø Global IPA, Brooklyn East IPA, Brewdog Punk IPA og synes alle disse har for skarp smak.

Ølet som jeg liker er mer som Mikeller Kj:rlek (Høst/Vinter 2015) hvis noen har smakt den. Dette er en Pale Ale/APA og har hintet av Humle som ligger ved siden av de andre gode smakene. Denne er utifra det jeg kan huske perfekt.


Det jeg lurer på er er om IPA skal være så skarp som de i butikken og at jeg egentlig bør se etter APA oppskrifter isteden for IPA? Jeg vil gjerne ha merkbar humle smak i ølet, men ikke overdrevent.

Jeg har lyst til å prøve oppskriften på American APA med litt ekstra humle i og se om dette gjør susen, men jeg er veldig usikker på hvor mye jeg må legge til og når. Denne ølen er veldig god som den er, men det er jo morro å prøve seg litt på å justere oppskrifter litt.
 
Litt vrient å svare på dette. Oppskriften der gir 54 IBU, og det bør være bittert nok. Men det er kanskje ikke bitterhet dere savner? Vil du ha mer humlesmak, kan du legge på mer humle på 10, og ta vekk litt av bitterhumla (den på 60), men jeg mistenker at det du savner, er en kraftigere aroma/smak av det slaget som du kan få fra tørrhumling. En litt forsiktig justering: Gå ned til 25 gr ved 60, og legg til 5 på begge humlene ved 10. Tørrhumle med 15 gr av hver . (Vent til hovedgjæringen er over, så har du i humla og tapper etter 5 dager.)

OBS! Jeg regner med at dere kompenserte for at Amraillo gir mindre bitterhet enn Simcoe. Hvis ikke, fikk dere et noe mindre bittert øl enn oppskriften sier - men ikke veldig mye mindre bittert.
 
Helt enig med Finn. Hvis du synes dette er et godt øl, men kunne tengt ltt mer? Da ville jeg prøvd meg fram med tørrhumling. Det gir null bitterhet og kun smak og aroma av humlene du bruker. 15-20g av Citra og Simcoe til tørrhumling vil du nok kjenne gir mer smak av godsakene. Det er bare å prøve seg fram.
Sjøl bruker jeg rundt 300g humle til samme mengde øl til en god IPA, men den hadde du neppe likt. 20g på 60 min. Resten på slutten og til tørrhumling.
 
Kjørte et brygg fra samme bok, Single Hop Amarillo.
Den la jeg inn en tørrhumling i tillegg på 45 gram. Det syntes jeg vart så veldig bra at dette nå står for tur som neste brygg. Tror IBU på denne er 40.
Til og med fruen i huset syntes dette vart veldig godt.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Litt vrient å svare på dette. Oppskriften der gir 54 IBU, og det bør være bittert nok. Men det er kanskje ikke bitterhet dere savner? Vil du ha mer humlesmak, kan du legge på mer humle på 10, og ta vekk litt av bitterhumla (den på 60), men jeg mistenker at det du savner, er en kraftigere aroma/smak av det slaget som du kan få fra tørrhumling. En litt forsiktig justering: Gå ned til 25 gr ved 60, og legg til 5 på begge humlene ved 10. Tørrhumle med 15 gr av hver . (Vent til hovedgjæringen er over, så har du i humla og tapper etter 5 dager.)

OBS! Jeg regner med at dere kompenserte for at Amraillo gir mindre bitterhet enn Simcoe. Hvis ikke, fikk dere et noe mindre bittert øl enn oppskriften sier - men ikke veldig mye mindre bittert.


Takk for meget utfyllende svar. Skal ha dette foran meg neste gang vi skal brygge denne.
 
Helt enig med Finn. Hvis du synes dette er et godt øl, men kunne tengt ltt mer? Da ville jeg prøvd meg fram med tørrhumling. Det gir null bitterhet og kun smak og aroma av humlene du bruker. 15-20g av Citra og Simcoe til tørrhumling vil du nok kjenne gir mer smak av godsakene. Det er bare å prøve seg fram.
Sjøl bruker jeg rundt 300g humle til samme mengde øl til en god IPA, men den hadde du neppe likt. 20g på 60 min. Resten på slutten og til tørrhumling.

Det hadde hvert interessant å prøve tørr humling. Kan dette gjøres med pellets?
 
Kjørte et brygg fra samme bok, Single Hop Amarillo.
Den la jeg inn en tørrhumling i tillegg på 45 gram. Det syntes jeg vart så veldig bra at dette nå står for tur som neste brygg. Tror IBU på denne er 40.
Til og med fruen i huset syntes dette vart veldig godt.


Sent from my iPad using Tapatalk


Vi brygget faktisk Single hop Amarillo selv nå sist, men butikken var tom for Amarillo så vi brukte Autumn isteden. Ble meget god, men som sag også denne kunne trengt litt mere Humle smak. Vår ble litt syrlig, mulig dette har noe med humle typen å gjøre?


Har også laget IPA ølsettet fra olbrygging. Helt OK øl, men litt "skarp" etter min smak. Kan minne om belgisk dobbel fra olbrygging, men ikke fullt så skarp igjen som BD. Vet ikke om olbrygging sin IPA egentlig kan kalles en IPA da det er maltsmaken og alkoholsmaken(?) som ligger foran det lille hintet av humle som rekker frem.
 
Så American IPA fra boken min er egentlig en APA da?
Nei :)

Parameterne på oppskriften du har lagt ut her stemmer godt med en amerikansk IPA (sett bort ifra at den er noe lysere enn Norbryggs typedefinisjoner):
http://norbrygg.no/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper/#6b

"Skarpheten" du nevner er antakeligvis bitterhet, noe det bør være nok av i en amerikanske IPA. Ønsker du mer aroma og smak, men mindre bitterhet vil en APA kanskje passe deg bedre. Som nevnt tidligere er det da sene humletilsetninger og/eller tørrhumling som gjelder (samt kutte ned på bitterhumlen).

Tørrhumling kan for øvrig fint gjøres med pellets.
 
Nei :)

Parameterne på oppskriften du har lagt ut her stemmer godt med en amerikansk IPA (sett bort ifra at den er noe lysere enn Norbryggs typedefinisjoner):
http://norbrygg.no/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper/#6b

"Skarpheten" du nevner er antakeligvis bitterhet, noe det bør være nok av i en amerikanske IPA. Ønsker du mer aroma og smak, men mindre bitterhet vil en APA kanskje passe deg bedre. Som nevnt tidligere er det da sene humletilsetninger og/eller tørrhumling som gjelder (samt kutte ned på bitterhumlen).

Tørrhumling kan for øvrig fint gjøres med pellets.


Nå er jeg litt usikker på hvordan en "ekte" IPA skal smake. Derfor laget jeg tråden. Jeg liker humle smaken veldig godt så ølen må gjerne ha en del av dette, men hvis det er sånn at IPA skal smake slik som de som står i butikkhyllen (Frydenlund, Hansa Aass osv) så er det alt for mye etter min smak.
Er det slik at IPA skal være slik som det i butikken, så skal jeg se etter APA oppskrifter. Er det slit at IPA er som det vi har laget, så kan de gjerne ha litt mere humlesmak (uten å overdrive).
 
Hvis du i butikkhyllen mener Vinmonopolet, så er nok smaken "korrekt". Når det gjelder butikkstyrkeøl så finnes det ingen IPA som er representabel for stiltypen. I linken min til Norbryggs typedefinisjoner er det eksempler som du vil finne på Vinmonopolet. Disse representerer amerikansk IPA på en god måte, så jeg ville tatt utgangspunkt i disse.
 
Hvis du i butikkhyllen mener Vinmonopolet, så er nok smaken "korrekt". Når det gjelder butikkstyrkeøl så finnes det ingen IPA som er representabel for stiltypen. I linken min til Norbryggs typedefinisjoner er det eksempler som du vil finne på Vinmonopolet. Disse representerer amerikansk IPA på en god måte, så jeg ville tatt utgangspunkt i disse.

Må få kjøpt en av disse for å prøve da. :)
 
Jeg tror jeg ville ha laget en APA og tørrhumlet. Mistenker at det er humleduften (aromaen) du egentlig er ute etter.
 
Tilbake
Topp