Hjelp til Oppskrift på Oatmeal Stout

Hei.

Skal brygge en litt kraftig oatmeal stout på torsdag. Det blir en minimesk med ekstrakt, og jeg lurte i den forbindelse på om det er noen som kan kommentere oppskriften jeg har satt sammen. Dette brygget blir et restebrygg og litt av oppskriftssammensetningen bærer preg av dette. Noe jeg burde fjerne/minske/øke?

Style: Oatmeal Stout

Statistics

Volume: 20 liters

OG: 1082

FG:

Alcohol: 8.1 % by vol.

Colour: 102 EBC (Black)

Bitterness: 47 IBU

BU/GU: 0.57

Fermentables
Liquid Light Extract 3500 grammes
Black Malt 1200 EBC 200 grammes
Cara Red 40 EBC 200 grammes
Maris Otter Pale Malt 1000 grammes
Chocolate Malt 300 grammes
Crystal Malt 135 200 grammes
Flaked Oats 750 grammes
Roasted Barley 250 grammes

Minimesk:
Mash schedule: 65,5 degrees for 90 minutes

Hops
Target 10% alpha 40 grammes 60 minutes
Perle 6.4% alpha 30 grammes 30 minutes

Fermentation
Yeast: 1028 London Ale
Fermented at 17 degrees C for 21 days.

Ser dette greit ut? Hvor mange liter vann skal jeg bruke til 2.9 kg malt i minimesken? Gjæringstemperaturen er satt til 17 grader, fordi det er det kjellerboden min holder for tiden, men det skal 1028 klare fint.

Takk for alle svar!
 
I boken Brewing Classic Styles er det en oppskrift på Outmeal Stout. Likner mye på din oppskrift, men du har endel flere og større mengder malt. Men det er vel kjekt å bli kvitt noen rester?
Til minimesk brukes det 3 liter pr kilo malt i boka. Ligger i kjelen i en time på 68 grader.
Har aldri gjort dette selv, så dette er rett fra boka.
 
Flott. Da prøves det på 68 grader. Vurderer å slenge i noen gram hvetemalt som jeg har liggende også, hvis det kan hjelpe på skumfasthet.
 
Det kan hjelpe på skumfasthet det. Men mitt intrykk er at det sjelden er noe problem, når det er så store mengder mørk malt.
Du har dessuten mye flaket havre, det er også knall for skummet. Jeg ville sånn sett droppa hvetemalten. Jeg liker å bruke så få malttyper som mulig, slik at det er lettere å bli kjent med hva de enkelte malttypene bidrar med.
 
Sant nok det du sier. Da tror jeg jaggu jeg skal droppe Carared'en også. Gjør jo ingenting om jeg har noen gram med malt liggende igjen i kjelleren heller. :biersmile:
 
Tilbake
Topp