Hjelp til Single hop IPA (simcoe)

Børre

Norbrygg-medlem
Speidelen har stått til pynt i stua en uke nå, så må få brygget litt på lørdag. Tenkte jeg skulle prøve meg på en single hop IPA med Simcoe. Det er den første oppskriften jeg setter sammen på Beersmith, så hadde satt pris på tilbakemeldinger om jeg var helt på villspor.  :help:

Tenkte å brygge 20 liter

0,3 kg Munchen
0,3 kg Crystal malt 40L
5kg Maris otter


60 min - 40g Simcoe (endret ihht første post)
30 min - 20g Simcoe
15 min - 20g Simcoe
0 min - 20g Simcoe

WLP 001 (Holder det å lage starter på fredag, når jeg brygger på lørdag?)

Meske på 66 grader i 75 min, 77 grader i 10 min
OG 1,066(?)
 
Borre skrev:
Speidelen har stått til pynt i stua en uke nå, så må få brygget litt på lørdag. Tenkte jeg skulle prøve meg på en single hop IPA med Simcoe. Det er den første oppskriften jeg setter sammen på Beersmith, så hadde satt pris på tilbakemeldinger om jeg var helt på villspor.  :help:

Tenkte å brygge 20 liter

0,3 kg Munchen
0,3 kg Crystal malt 40L
5kg Maris otter

90 min - 20g Simcoe
60 min - 20g Simcoe
30 min - 20g Simcoe
15 min - 20g Simcoe
0 min - 20g Simcoe

WLP 001 (Holder det å lage starter på fredag, når jeg brygger på lørdag?)

Meske på 66 grader i 75 min, 77 grader i 10 min
OG 1,066(?)

90 min kan du kutte ut. Evt øke litt de andre
 
Planlegger en "Single Mingle" med med Simcoe selv, så dette er jo spennende :)

Etter litt vurdering av ulike oppskrifter mixa jeg meg frem til denne:

6,1kg   Pale Malt, Maris Otter (5 EBC)      
500g   Hvetemalt (5 EBC)
200g Caramalt lys (30 EBC)
200g Munich Malt mørk (25 EBC)

30g   Simcoe [12,0 %]  60 min  
50g   Simcoe [12,0 %]  30 min        
25g   Simcoe [12,0 %]    5 min    
25g   Simcoe [12,0 %]    2 min    
25g          Simcoe [12,0 %]    0 min    

Ser jo at jeg legger opp til noe mer humling, men den store forskjellen er vel hvetemalten...

Da beregnet på ca 25-27 liter som skal gjæres. Tenkte også å bruke tørrgjær til denne, siden US-05 har fungert utmerket på IPAer så langt. Billig og enkelt :)


Mvh Martin
 
malm skrev:
Planlegger en "Single Mingle" med med Simcoe selv, så dette er jo spennende :)

Etter litt vurdering av ulike oppskrifter mixa jeg meg frem til denne:

6,1kg   Pale Malt, Maris Otter (5 EBC)      
500g   Hvetemalt (5 EBC)
200g Caramalt lys (30 EBC)
200g Munich Malt mørk (25 EBC)

30g   Simcoe [12,0 %]  60 min  
50g   Simcoe [12,0 %]  30 min        
25g   Simcoe [12,0 %]    5 min    
25g   Simcoe [12,0 %]    2 min    
25g          Simcoe [12,0 %]    0 min    

Ser jo at jeg legger opp til noe mer humling, men den store forskjellen er vel hvetemalten...

Da beregnet på ca 25-27 liter som skal gjæres. Tenkte også å bruke tørrgjær til denne, siden US-05 har fungert utmerket på IPAer så langt. Billig og enkelt :)


Mvh Martin

Det var jo ganske likt ja. Jeg har tenkt til å klare meg med en 100g pose fra bryggselv, det er grunnen til at jeg velger litt mindre humle. Håper fortsatt at jeg er i IPA sonen. Jeg baserte vel oppskriften min på en nøgne ø single IPA jeg fant her, men bestemte meg får å  legge til munchen malten (kan ikke si hvorfor jeg gjorde det...).

Er det noen grunn til hvetemalten?
 
Godt spørsmål... Kommer fra denne http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7734.0.html som stammer fra denne: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=8929.0
Uvisst om det gjør så mye til eller fra, men jeg liker nå hvete jeg, så tar alltid med litt når det er "anbefalt" :)

Ang humlemengde så er vel Simcoe en av de humlene man alltid må ha liggende i frysen uansett, så da skader det jo ikke å slå til skikkelig...

Men du holder jo hus i rett by, så da synes jeg vi skal prøve oss på hver vår og så kan vi sammenligne  :biersmile:


Mvh Martin
 
malm skrev:
Godt spørsmål... Kommer fra denne http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7734.0.html som stammer fra denne: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=8929.0
Uvisst om det gjør så mye til eller fra, men jeg liker nå hvete jeg, så tar alltid med litt når det er "anbefalt" :)

Ang humlemengde så er vel Simcoe en av de humlene man alltid må ha liggende i frysen uansett, så da skader det jo ikke å slå til skikkelig...

Men du holder jo hus i rett by, så da synes jeg vi skal prøve oss på hver vår og så kan vi sammenligne  :biersmile:


Mvh Martin

Hadde vært morsomt å ta en sammenligning ja. Krysser fingrene for et godt resultat.  :biersmile:
 
Jeg ville valgt tilsetninger på 60, 10 og 0 min + tørrhumle. Det gir meg gode IPA-resultater på mitt utstyr hvertfall :)
 
Helmax!

Må brygge en ESB først, men tror denne er neste på lista. Fruen har klikka i vinkel og blitt en bikke etter kraftige IPAer (noen vil kanskej kalle det et luksusproblem...), så må snike inn litt andre brygg mellom det som må til for å holde ho happy  ;)

Mvh Martin
 
Kenneth N skrev:
Jeg ville valgt tilsetninger på 60, 10 og 0 min + tørrhumle. Det gir meg gode IPA-resultater på mitt utstyr hvertfall :)

Har med  45g til tørrhumling på dag 7 også, men glemte visst den ser jeg...

Blir det veldig stor forskjell på 5, 2 og 0 min egentlig?


Mvh Martin
 
Kenneth N skrev:
Jeg ville valgt tilsetninger på 60, 10 og 0 min + tørrhumle. Det gir meg gode IPA-resultater på mitt utstyr hvertfall :)

Egentlig et interessant poeng, vet ikke om det har noen hensikt å ha humlen på 30 min. Kanskje ta den som tørrhumling istedet. Har et par dager å bestemme meg på.  :jaha:
 
Noen som vet om en oversikt over hva man får ut av humlene (generelt) ved de ulike tidspunktene? Litt mer spesifikt enn at tidlig humling gir bitterhet og sen humling aroma...


Mvh Martin
 
hop_utilization1.jpg
 
Tenker litt på å brygge en Single Hop Simcoe sjæl om ikke så lenge
Da uten hvete og med enten US-05 eller WLP007,
heller litt mot siste
Bruke opp en 100 grams pose fordelt på 4 tilsetninger; 60, 15, 5 og dry
 
Takk til begge!

Spørsmålet blir jo da hvorfor man ikke konstant kjører på 60, 20 og 7min for å få det meste ut av hver humletype...?

Og hvorfor "kaste bort" humle på 2min kok når man kan kjøre halvparten så mye på 5-7min og få samme utbytte...?


Mvh Martin
 
Kjører ofte selv 60-15-5. Noen ganger 30 vist oppskriften sier det. Ikke glem fwh. Det syns jeg gir god aroma og smak :)
 
Rutof skrev:
Kjører ofte selv 60-15-5. Noen ganger 30 vist oppskriften sier det. Ikke glem fwh. Det syns jeg gir god aroma og smak :)

Angående FWH, når jeg brygger i speidel legger jeg den humlen i samtidig som jeg tar opp maltrøret? Så humlen er i mens vørteren varmes opp til kok? Har jeg forstått det riktig?

Kan hende jeg trenger mer enn en pakke humle.  ;D
 
Tja, si det kjører selv alltid 60, 15, 5
og nå etter å ha sett grafen, tror jeg, jeg heller enda mer mot 20 og 7 min


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
malm skrev:
Takk til begge!

Spørsmålet blir jo da hvorfor man ikke konstant kjører på 60, 20 og 7min for å få det meste ut av hver humletype...?

Og hvorfor "kaste bort" humle på 2min kok når man kan kjøre halvparten så mye på 5-7min og få samme utbytte...?

Den grafen er bare en illustrasjon, og har ikke noe vitenskapelig grunnlag. Du får mest aroma ut av humlen etter at den har kokt en stund, men all den godlukten som damper ut sammen med vørteren forsvinner og kommer aldri tilbake. Smak og aroma er i denne sammenheng dessuten det samme (smak er søtt, surt, salt, bittert og umami), men mens de flyktigste aromatiske oljene damper bort nesten umiddelbart i varm vørter, trenger en del av de andre stoffene å koke en stund for å trekkes ut. Du vil miste for mye aroma om du tilsetter den siste humlen syv minutter før kokeslutt.
 
Tilbake
Topp