Hjelp til starter

PerEinar

Norbrygg-medlem
I går kveld satte jeg en starter på 4 liter med ca 500gr Moss maltekstrakt. Jeg synes det er lite som legger seg på bunnen mellom ristingene, ca en mm, er dette normalt? Det skummer godt når jeg rister og det bobler i vørteren.
Eventuelt når kan jeg rekne med at denne er ferdig?
 
Sett den i kjøleskapet, så skal du se det begynner å legge seg godt på bunnen. Beregner et døgn gjæring og et døgn i kjøleskap på mine startere. Bruker også dunk.
 
Supert  :)
Takker så mye :amen:
Da går den i en " bishops finger" i morgen  ;)
Skal jeg dekantere den eller bare ha i alt?
 
Ville slått av. Den vørteren smaker ikke noe særlig og gir ikke noe positivt bidrag.  Meeen, går sikkert greit å slå i hele og.

--
 
Hans Einar skrev:
Ville slått av. Den vørteren smaker ikke noe særlig og gir ikke noe positivt bidrag.  Meeen, går sikkert greit å slå i hele og.

--

Tja...... En 4 liters starter i et 20 ish liters brygg bidrar heller negativt enn positivt.
 
Hvordan vil det være, med tanke på usmaker, å pitche en 2 liter aktiv starter (bygget opp i tre omganger) i 50 liter vørter?
 
Sture skrev:
Hvordan vil det være, med tanke på usmaker, å pitche en 2 liter aktiv starter (bygget opp i tre omganger) i 50 liter vørter?

Det skal gå fint. Det sies at dersom starter er under 5% av vørtervolum, vil du ikke merke noe usmak.
 
Jeg dekanterer også. Så setter jeg på en liter med startervørter før jeg starter brygginga så gjæra er i full sving når den går i bøtta.
 
Nytt spørsmål ang. starter: Da jeg dekantere i dag, syns jeg den hadde en rimelig stram lukt av sur vin. Er dette normalt, eller skal jeg helle den i vasken? Har vært veldig nøye med hygiene... Kjente forøvrig ikke noe til denne lukten før jeg satt den til kjøling i går kveld.
 
Det er kanskje lukten av oksidert øl? Starter lukter visst ikke godt, ei heller smaker spesielt godt. Det er derfor mange velger å dekantere.
Den skal nok sikkert være sånn.
 
Tilbake
Topp