Hjelp til utmeskingmengde

Hei,

Har kjøpt inn 4th of July IPA fra Brewolution Allgrainsett som snart skal brygges.Oppskirften er laget for bruk av Brewolution Brewster, men jeg har en Bratberg.
I oppskriften står det følgende:

Mæskning

0 minutter
60 minutter
90 minutter
Fyld 19 liter (10 cm fra toppen) vand i Brewsteren og varm op til 64°C.
Sæt indsatssien ned i kedelen og hæld malten (pose 3) i.
Start pumpen og re-cirkuler i 90 minutter. Kan periodevis standses hvis bunden løber tør.
Opvarm 10 – 14 liter vand i en gryde til 78°C til brug under sparging (udmæskning)
Efter 90 minutters mæskning, når alarmen lyder, indstilles temperaturen til 77°C Når alarmen lyder for 77°C er
mæskeperioden slut.

Indsatssien hæves så den tømmes for urt og der udmæskes med 78°C varmt vand til ca. 2 cm fra toppen af kedelen.
Indsatssien fjernes fra gryden, og hænges over en spand, så den kan dryppe af

Lurer da på hvor mye 2 cm fra toppen av kjelen vil tilsvare på min Bratberg. Finnes det en grei måte å rekne seg fram på?

Link til oppskrift: http://www.hjemmebryggeren.dk/produktblade/Brewolution American India Pale Ale.pdf

mvh
Stian Emil

3.14 x radien x radien x høyden = volumet. Det er bare å måle og regne:).
Hvis det du lurer på er hvor mye vann du da totalt har oppi der, må du trekke fra det volumet som malten opptar, og det er 0.650 liter pr. kilo. (Eksempel:10 kg malt + 30 liter vann tar opp 36,5 liter i meskekaret.) Dessuten tar vel meskeinnsatsen (maltrøret) opp litt plass, også, men det er nok ikke så mye.

Mulig jeg har misforstått totalt hva du lurte på:).

Du har sannsynligvis en annen effektivitet i ditt oppsett enn det som ligger bak beregningen for Brewstern, så selv om du benytter volumene for Brewsteren så vil du kanskje ikke få samme OG som oppskriften antyder. Enten så benytter du tallene du kjenner for ditt anlegg sammen med et bryggeprogram hvor du har lagt inn oppskrift og parametre for Bratbergern, om ikke foreslår jeg at du legger deg midt på treet og skyller med 11-12 liter og mesker inn med 19-20 liter... Dette er greie volumer for Bratbergern...Forøvrig om du skal meske på 64-65gr bør du varme vannet opp til 69-70gr....

Sist redigert:
Støtter Terje her. Du må se litt an i forhold til tidligere brygg på din maskin. Jeg tipper det er ca 6,3 kg malt i dette settet? (basert på OG og 80% meskeeffektivitet). Følg volumene fra Terje, mål SG FØR du tar i humle, og juster koketiden så du får riktig OG.

Tilbake
Topp