Hjelp Trenger svar raskt

Jeg skal til å brygge nå i skrivende stund. Jeg har en boks med Coopers Ginger som er bare på 980 gram. Da jeg bestilte så jeg ikke nøye nok etter og trodde det var 1,5 kg. Etter oppskriften som er 20 liter vann og en kilo sukker skal det ikke bli mer enn 3,5% i det. Jeg har to kilo DME som jeg skal bruke, men allikevel blir det vel litt svakt vil jeg tro. Skal jeg ta sjangsen på å ha sukker oppi? og i såfall hvor mye? Og. Hva slag øltype er egentlig Coopers Ginger?

Coopers Ginger Beer

"A traditional flavoured ginger beer with a hint of spice and plenty of bite, sure to quench the deepest thirst.
Can be made as an alcoholic drink with 1kg of raw sugar (approx 3.5%A/Vol) or a non-alcoholic drink with the only addition being carbonation drops (priming sugar) to the bottles.
Makes 20 litres."

Det virker som om det ikke er noe sukker i dette "Øllet" i det heletatt. Kjører du på med 2 kg DME vil du få en OG på ca 1,036 - alk. vol 3,49 Kjører du på med 1 kg sukker itilleg, får du OG 1,056 som gir deg alk.vol 5,38. blir sikkert ett friskt øl. Tror ikke det skader å ha sukker i dette. :)  :skaal2:

Ville laget "Invert sugar", slik at du demper Cider-smaken.

Dette går ut på å koke sukker-lake med en teskje sitron-syre i. Generelt sagt: Dette forandrer molekylstrukturen, og gjør sukkeret bedre for oss øldrikkere.

Gjør et google søk på hvordan man lager det.

EDIT: Fant en oppskrift som lyder:
4kg sukker
4 ts sitronsyre
Ca. 1 liter vann

"Kokes opp i en kjele. (Dette vil skumme, og bli en lys gul farge). Bland deretter ut i vann for å nå et totalt volum på 4 liter.
En liter av denne blandingen vil tilsvare 1 kilo "vanlig" sukker.
Brukes for mye av dette, vil du likevel kunne få cider-aktig smak av brygget. Jeg anbefaler at Inver-sugar ikke utgjør mer enn 20% av de totale forgjærbare sukkertypene".

Hmmm. jeg har sett på dette men jeg må bare si at jeg er så pass dårlig i engelsk at jeg kan ikke lese dette i full fart. Jeg tar sjangsen på å ta en teskjei med sitronsyre i én kilo sukker i én liter vann og koke opp dette for seg sjøl og ha oppi DME ekstrakten.

Erlendso skrev:
Ville laget "Invert sugar", slik at du demper Cider-smaken.[/i]

Frykten for denne sider-smaken er stort sett ubegrunnet. Bruker man altfor mye sukker, kan gjærens evne til å bryte med maltose ødelegges, men da må det svært mye sukker og mangel på andre næringsstoffer (nitrogen og zink, spesielt) til. Mange belgiske øl kan inneholde opptil 30 % sukker uten at det har noen forringende effekt. Den eneste grukken til at en del bryggerier bruker invertert sukker, er at det gjærer en tanke fortere, siden gjæren slipper å bruke egne enzymer for å bryte ned sukrosen til glukose og fruktose før det kan pasere inn gjennom cellemembranen.

Frykten for sukkeret stammer sannsynligvis fra at folk har brygget surt øl av tvilsomme ølsett med tvilsom gjær under heller tvilsomme saniteringsregimer.

Jeg ville forøvrig ikke brukt sukker i ølet du nevner, da det ikke vil gjøre my for smaken, annet enn å gi mer alkohol, noe som kan forrykke balansen når du lager noe såpass mildt. Det er ingenting galt med low-gravity-øl hvis det er brygget skikkelig! Med en OG på 56 og en kg sukker i brygget, vil det nok gi godt over 5,38 % alkohol, siden sukkeret gjærer helt ut og "tørker ut" ølet i forhold til om du hadde brukt malt i stedet for sukkeret.

Men posten min kommer vel for sent, uansett...

Likevel: Lykke til med bryggingen! Med renlig brygging blir det garantert et friskt øl.

Ang. Invert Sugar:
Etter et lite raskt studium fannt jeg ut av at delvis invert sugar (50-50%) Sukrose og invert, noe man får ved den beskrevne fremgangsmåten har 20% større søtningsevne.

over til sukkerfrykt. Siden Jalle har 2kg DME + søtningene fra extrakten, vil det vel ikke skade med litt ekstra futt i sakene som skal serveres en Lørdag ettermiddag ;)

Neida, det vil sikkert ikke skade, men det vil heller ikke gi noe annet enn mer alkohol. Men hvis man er ute etter litt mer gass en lørdag aften, er det vel ikke det noe problem.  :samenvol:

Så vidt jeg husker har fruktose (eller glukose, eller begge to...) større søtningseffekt enn sukrose. Men det betyr uansett lite i ølsammenheng, siden sukkeret gjærer helt bort.

Jeg takker dere alle for svar. Nå er brygget på dunk, med to kilo DME, én kilo sukker+en tesjei vinsyre. Hadde ikke sitronsyre. Er det flere som har idéer til dette så er det bare fint at dere poster synspunkter på dette brygget.

Etter sigende er forøvrig Lyle's Golden Syrup invertert sukker. Har lest dette flere steder, men husker ingen referanser i farten.

Ekstrakten til dette ølet luktet skarpt og litt ingfæraktig.På fargen såg det ut som man har drukket et meget ferskt øl, og meget tyntflytende i forhåld til andre ølsett. Tenker det er et ingefærøl. Skal bli spennende å se åssen dette barker i vei.

Gahr skrev:
Så vidt jeg husker har fruktose (eller glukose, eller begge to...) større søtningseffekt enn sukrose. Men det betyr uansett lite i ølsammenheng, siden sukkeret gjærer helt bort.

Sukrose er et disakkarid (sammensettning av to sukkermolekyler) en sammensettning mellom ett fruktose- og ett glukosemolekyl.
Fruktose er det søteste sukkerstoffet som eksisterer i naturen, mens glukose er relativt lite søtt i forhold til både fruktose og sukrose.
Her er en liten oversikt

Steinarja skrev:
Fruktose er det søteste sukkerstoffet som eksisterer i naturenHer er en liten oversikt

Ikke rart Fedon anbefaler fruktose, da; siden man bruker mindre av det for å oppnå samme effekt.

Det interessante, rent teknisk, er igrunnen måten gjæren bryten ned sukkeret på. Monosakkarider (fruktose og glukose) tas opp i cellen og "fordøyes" direkte, mens disakkarider må spaltes før gjæren kan nyttiggjøre seg dem. De enkel sukkerne tas opp først. Mens sukrose spaltes utenfor cellen, tas maltose faktisk opp i cellen før det brytes ned til glukose (maltose er et disakkarid av to glukosemolekyler), men evnen til opptak kan ødelegges hvis det er altfor store mengder enkle sukkermolekyler i vørteren, og man ender opp med et søtt øl med dårlig utgjæring. I praksis viser dette seg dog ikke å være noe problem hvis man brygger med skikkelig malt eller maltekstrakt av god kvalitet. Men med dårlige sett, hvor maltsirupen noen ganger baestår av store deler ren maltose, kan det være problematisk om man bruker masse sukker.

Ingefærøl er forøvrig egentlig en glimrende drikk. Jeg smakte et "old school" ingefærøl i Adelaide en gang. Det var maltbasert og holdt 5 % alkohol. I tillegg til ingefær, var det også krydret med Cascade. Servert med isbiter var det en nydelig tørstedrikk! St. Peters i England har også en relativt fin utgave.

Ingefærøl er forøvrig egentlig en glimrende drikk. Jeg smakte et "old school" ingefærøl i Adelaide en gang. Det var maltbasert og holdt 5 % alkohol. I tillegg til ingefær, var det også krydret med Cascade. Servert med isbiter var det en nydelig tørstedrikk! St. Peters i England har også en relativt fin utgave.
Jeg sitter å drikker av Ingefær ølet mitt nå og kan si at det er en fin "tørste"drikk.

Fortsatt fornøyd med Coopers-settet? Blei flaskene eksplosive, eller rakk du aldri å finne ut av det?

Jeg vil brygge ingefærøl til påske, og planlegger så smått allerede nå :)  (nybegynner)  Jeg har også vært i Australia og smakt ginger beer der, det er godt! F.eks. denne: http://www.bundaberg-brew.com.au/  Ellers var Cascades' Ginger Beer veldig god, med ordentlig sterk smak av ingefær. Veldig godt drikke til mat også, f.eks. sushi. I Au er det vanlig med bring-your-own på restauranter, så man kan ta med seg en flaske vin. Jeg valgte ofte å ta med en flaske ginger beer istedetfor. 

[move]:skaal:[/move] :skaal:

Jeg satser på et alkoholsvakt brygg med tydelig smak av ingefær. Andre krydder kunne kanskje også være godt å kombinere med: muskat, nellik, kardemumme, chili..?

Fant litt info om Bundabergs ginger, sier litt om sukkerinnholdet i ferdig produkt: http://www.bundaberg-brew.com.au/default.asp?pid=2&smid=1&rp=13
Det står også at de har grums fra ekte ingefær i flaska! :p

Jeg bruker 1,25 liters ølflasker i plast. De tåler enormt mye trykk. Bruker du de risikerer du ikke "granater" bare en skikkelig fontene. Så vær litt forsiktig med sukkeret til karbonering. :neinei:

Tilbake
Topp