Hjelp.

Hva er blandingsforholdet på star san? Det står bak på flasken en oz til 5 gallon. Men på tuten  står det ml.
Hehe trenger hjelp litt fort... Hva blander dere?
 
Helvete for et Sodoma dette ble. Det begynte å lekke i fra kjelen og hydrometeret gikk i bakken og knuste. Så hva OG ble hver bare fanden. Møtstrømskjøleren jeg hadde laget fungerete da. Selv  om slangen løsnet og sprutet ut over garasjegulvet. Var ferdig heldigvis da. Ble 16 grader når det randt ut og ned i gjøringskaret. Lærte litt av dette kan man si...
Vi får se. Håper det blir godt øl.
 
Synes ikke det bobler noe særlig i gjæringslåsen? Vørteren holder rundt ti grader. Det skulle være grei temperatur etter hva det sto i oppskriften. Kan det ta noen dager før et braker løs?
 
Alt går mye roligere for seg med lagerøl, og ting tar som regel to-tre ganger så lang tid som med en ale.

Bobling i gjærlåsen er forøvrig ingen god indikasjon på aktiviteten. Det kan godt lekke CO2 ut gjennom utett lokk. Se heller etter om det ligger skum på ølet.
 
Gahr skrev:
Alt går mye roligere for seg med lagerøl, og ting tar som regel to-tre ganger så lang tid som med en ale.

Bobling i gjærlåsen er forøvrig ingen god indikasjon på aktiviteten. Det kan godt lekke CO₂ ut gjennom utett lokk. Se heller etter om det ligger skum på ølet.
Ja det ligger skum på ølet.  Er det bra?
 
Ok. Supert. Har litt dårlig magefølelse om denne omgangen. Fullstendig mangel på rutiner melde seg på løpende bånd.
Men det er vel slik man lærer.

Jeg håper på det beste og jeg håper jeg kan kose meg med hjemmelaget juleøl i romjulen som smaker godt.
Neste helg skal det brygges blodie. Etter oppskrift i fra nøgne ø. Håper og tror det går bedre da og i tillegg er vi to da.
Gleder meg. Det var utrolig morro å prøve seg.
 
Når det står 0 minnuter i en oppskrift. Skal da humlene i gjæringskaret? Er det noe vits i å helle humlen i gryta for så å tappe i kar?
Holder på å koke en blond i fra nøgne ø
 
Når det står i oppskrifter at humle skal tilsettes ved 0 min så mener man ved det punktet man slår av varmen og begynner å kjøle ned
 
Hey,

0 min. betyr at du har i humlen når du avslutter kokingen, altså tar kjelen av varmen. Humlen blir da med i kjelen under nedkjølingen og tilsetter aroma. Om du har den med over i gjæringskaret etter kjøling, eller siler den ut på en eller annen måte, har som regel ikke noe å si.

Mvh - Raymond

Edit: Noen kom meg i forkjøpet :p
 
Hvis man får alt for høy og. Er det da riktig å tilsette mer vann?
Sikkert opplagt men jeg finner ikke skikkelig svar på dette noe sted.
 
Jeg har safbrew T-58 /safale us-05/safale s-04 tørrgjær liggende. Kan jeg bruke en av disse i stedet for en wpl 400 til en saison tro?
i tilfelle hvilken ville dere valgt?
 
Tilbake
Topp