Vi skal komme med litt mer utfyllende informasjon om dette om kort tid (jeg må bare forfatte noe litt fornuftig først), men la det bare være sagt: Alle innsendte brygg som overholder de formelle krav vil bli bedømt! Det vil bli lagt vekt på nytenkning, men også teknisk utførelse. Når du nevner kreativitet med malttyper, er det nok gjerne slik at akkurat det kanskje vil gi mindre smaksmessige overraskelser enn om man bruker frukt og/eller spesielle krydder. HVor lista ligger er det vanskelig å si. Om man klarer å brygge noe som virkelig er utenom det vanlige - og som fungerer - vil nok det bli bedømt som et bedre øl enn et som "bare" er en vir på la oss si en amber ale med innslag av spesiell humle eller malt.
Skal jeg komme med en liten oppfordring til de som ønsker å delta, må det kanskje være dette: Begynn med å tenke på hvilke smaker du ønsker å presentere og hvilke råvarer som vil gi disse. Vurdér hvilke andre elementer som kan harmonere med/utfylle eller kontrastere smakene.
Jeg kan bruke mitt eget fruktøl som eksempel: Jeg er svært glad i bjørnebær, og ønsket å brygge et øl som hadde smak av denne gudegaven. Som base valgte jeg en wit, men for å gi litt mer fylde som kunne danne en bakgrunn for syren i bærerne jekket jeg opp OG-en til ca. 1.060 og brukte litt mørk krystallmalt og sjokolademalt for å øke maltpreget. For å gi et lite anstrøk av vanilje (som jeg synes er utrolig godt sammen med bjørnebær) brukte jeg noen amerikanske eiketerninger under sekundærgjæringen, og for å gil litt mer syrlighet/fruktighet valgte jeg også å tilsette brettanomyces clausenii i sekundærkaret. Denne gjæren gir et litt nedtonet stallpreg i forhold til andre brett-stammer, men har en fin fruktighet som jeg mener har gitt en god piff til bærene. Da ølet ble sendt inn til NM (4. plass i mørk ale) var en av kommentarene nettopp at det ikke hadde så stort brett-preg (jeg hadde oppgitt "bjørnebærøl med brettanomyces" som øltype), men det var jo igrunnen det jeg ønsket... I tillegg krydret jeg ølet med koriander, appelsinskall og kamille (typiske wit-krydder), og særlig sistnevnte er markert. Det gir et nesten kanel-aktig preg som jeg også synes funker bra til bjørnebærene.
Litt lang post, dette, men jeg håper det kan si noe om hvordan i alle fall jeg har tenkt når det gjelder å eksperimentere. Jeg mener det er er viktig å ha et mål om man virkelig ønsker å lære noe av eksperimenteringen. Man kan selvsagt lage fulltreffere uten å tenke så mye, men det er i alle fall min erfaring at resultatet da gjerne blir mer "hit or miss", og at det er vanskeligere å si noe om hva som eventuelt har gått galt i ettertid.
Jeg har ingen fasit på hva som vil gi en vinner i denne konkurransen, men genuin kreativitet i et smakfullt øl vil bli premiert i bedømmingen!