Hjemmebryggertreff i Bergen 2010

Blir du med p? treff eller konkurranse? (du kan endre stemme senere)

  • Både treff og konkurranse

    Stemmer: 14 58,3%
  • Bare treff

    Stemmer: 5 20,8%
  • Bare konkurranse

    Stemmer: 5 20,8%
  • Ingen av delene

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    24
Treffet var igjen svært vellykket. Beklager litt sen kunngjøring av vinnere, men grunnet legevaktbesøk med småbarn har hjemmebrygging kommet i andre rekke i dag. Likevel, her følger er de fem premierte ølene. Resten av deltakerne blir ikke rangert (en mer fullstendig liste kommer dog senere), men alle bryggere vil få fyldige kommentarer på ølene sine så snart undertegnede har fått renskrevet alle dommerkommentarene.

Her er i alle fall premievinnerne:

1. Shea-Arne Engvik - "Sarah Pale Ale-in" (pale ale med chipotle)
2. Sigmund Melberg/Olav Bråtveit - "Fjøsnissens våte drøm" (krydderale med bl.a. pors)
3. Odd Rune Bekkum - "Bringebærporter" (porter med bringebær)
4. Thomas Ringdal Strøm - "Honninggranat" (spontangjæret øl med honning, granateple og tyttebær)
5. Lars Støre Gullichsen - "Bekksvinger Svartmyr" (ukokt stoutvørter uten humle, tilsatt rester av krydderøl)

I juryen satt Mike Murphy (Lervig Aktiebryggeri), Evan Lewis (Ægir), Richard Tysland og undertegnede, Gahr Smith-Gahrsen.

Vi takker for alle innsendte bidrag og ser fram til Bjorleik 2011!  
 
Gratulerer til de fire første! :biersmile:

Brukte tilfeldigvis en flik chipotle i pastasausen i dag, har ligget i fryseren i et par måneder, kjøpt på ICA Maxi..
 
Gratulerer så mye med 1. plass, og gratulerer til 2. og 3. plass som også var eksepsjonelt gode. Synd at porsen er vissen nå, ellers så ville jeg prøvd den i juleølet jeg brygget i dag. Takk for en hyggelig kveld, alle sammen :biersmile:
 
Huub skrev:
gratulerer Shea-Arne  :skaal2:
Skål og takk  ;D
Lars skrev:
Gratulerer til de fire første! :biersmile:

Brukte tilfeldigvis en flik chipotle i pastasausen i dag, har ligget i fryseren i et par måneder, kjøpt på ICA Maxi..
Ja, har også sett på det ICA siden jeg brygget ølet. Synes selv at kvaliteten på chiliene var bedre fra gården i england. Men til matlaging fungerer de fra ICA utmerket! Nam, det er en god chili  >:D
 
Det var veldig hyggelig å bli kjent med de vestlige hjemmebryggerne i Norge! Vi var litt over 50 personer som samlet på kajakklubben og fikk interessante foredrag av både Gahr og Mike Murphy. Ellers så var det mye godt og interessant øl å smake på, ca 15 forskjellige brygg var tilgjengelig for gjestene. Også ble det en del god mat, en mild chili con carne som muliggjorde videre ølsmaking. Gleder meg til Bjorleik 2011, og ikke minst til juleølkonken først, om bare 4 uker!
 
Flott!

I dette tilfellet hadde det forresten vært veldig fint om en kort smaksrapport kom sammen med oppskriftene. Kanskje et par tilfeldig samplede kommentarer fra dommerne.
 
Kjetil S skrev:
Flott!

I dette tilfellet hadde det forresten vært veldig fint om en kort smaksrapport kom sammen med oppskriftene. Kanskje et par tilfeldig samplede kommentarer fra dommerne.

Skal se hva jeg kan gjøre! ;)
 
apropos ekperimentel:

5. Lars Støre Gullichsen - "Bekksvinger Svartmyr" (ukokt stoutvørter uten humle, tilsatt rester av krydderøl) :skitbra:

Kan du gi et forskudd på oppskriften som kommer senere? Må vete hva og hvorfor du har gjort her :)
 
Huub skrev:
apropos ekperimentel:

5. Lars Støre Gullichsen - "Bekksvinger Svartmyr" (ukokt stoutvørter uten humle, tilsatt rester av krydderøl) :skitbra:

Kan du gi et forskudd på oppskriften som kommer senere? Må vete hva og hvorfor du har gjort her :)

Jeg fikk 30 liter glattvann (skyllevann) med SG: 1.050, fra brygging av barseløl (2 dager før termin), en imperial stout i januar.
Hadde ikke hjerte til å kaste det, så jeg lot det være 25 liter i et gjæringskar (bøtte), og tilsatte 2liter av et skogsøl m/slurry (pors, granskuddsirup, svartsurbærsaft, blå isop, einerbær og noe humle). Dette lot jeg få stå i et halvt år, mens gjær og melkesyrebakterier sakte spiste av sukkeret. Endte opp med FG: 1.005. Jeg var blant annet spent på hva melkesyrebakterier fra maltet kunne gjøre, om ølet ble infisert på annet vis. Selv synes jeg det fikk en fin liten syrlighet, og skogsølet er såpass kraftig krydret at det gav preg både i smak og aroma. Samtidig synes jeg ølet ble noe astringent, noe jeg tror som kan skylles lav pH mot slutten av skyllinga.
 
Lars skrev:
Samtidig synes jeg ølet ble noe astringent, noe jeg tror som kan skylles lav pH mot slutten av skyllinga.

Du mener vel høy pH? Det er som regel høy pH som er problemet mot slutten av skyllinga. Stort sett er det ikke noe problem før den nærmer seg/bikker 6. Ellers vil gjerne den lave FG-en i seg selv kunne bidra til at ølet blir noe astringent.
 
Gahr skrev:
Lars skrev:
Samtidig synes jeg ølet ble noe astringent, noe jeg tror som kan skylles lav pH mot slutten av skyllinga.

Du mener vel høy pH? Det er som regel høy pH som er problemet mot slutten av skyllinga. Stort sett er det ikke noe problem før den nærmer seg/bikker 6. Ellers vil gjerne den lave FG-en i seg selv kunne bidra til at ølet blir noe astringent.

Hm, mulig du har rett, jeg trodde alt den mørke maltet dro pH-en ned, noe jeg har justert for, men mulig det endrer seg mot slutten av skyllinga.
Hva skyldes dette isåfall, og hva skjer?

Det er jo også mye røstet malt i ølet, som krever sitt for å balanseres, så det kan jo også være en av grunnene til at det fikk den noe snerpende følelsen. Har vært borti dette på diverse stouts med litt vel store mengder roasted barley/svartmalt.
 
Mørk malt dra pH ned, men etterhvert som man skyller vil pH-en stige. Det er dette som er den egentlige grunnen til at man sier man bør slutte å sparge når SG i glattvannet synker ned i området rundt 1.010. Rundt denne SG-en har pH-en ofte steget til nær 6, og da kan man få problemer med utvasking av tanniner (som kan forårsake astringens). Men selvsagt, om du har hatt svært lav pH, kan jo det bidra til en snerpete munnfølelse. Selv tilsatter jeg alltid kalsiumkarbonat og natron til mesken når jeg brygger stout, men jeg lar skyllevannet være som det er, uten noen tilsetninger, nettopp for å hindre at pH-en stiger for mye mot slutten av skyllingen. Ved siste brygging (en imperial stout) hadde jeg en pH på 5,2 i mesken, og da jeg avsluttet skyllingen målte jeg faktisk akkurat samme verdi i glattvannet!
 
Gahr skrev:
Mørk malt dra pH ned, men etterhvert som man skyller vil pH-en stige. Det er dette som er den egentlige grunnen til at man sier man bør slutte å sparge når SG i glattvannet synker ned i området rundt 1.010. Rundt denne SG-en har pH-en ofte steget til nær 6, og da kan man få problemer med utvasking av tanniner (som kan forårsake astringens). Men selvsagt, om du har hatt svært lav pH, kan jo det bidra til en snerpete munnfølelse. Selv tilsatter jeg alltid kalsiumkarbonat og natron til mesken når jeg brygger stout, men jeg lar skyllevannet være som det er, uten noen tilsetninger, nettopp for å hindre at pH-en stiger for mye mot slutten av skyllingen. Ved siste brygging (en imperial stout) hadde jeg en pH på 5,2 i mesken, og da jeg avsluttet skyllingen målte jeg faktisk akkurat samme verdi i glattvannet!

Har nylig kjøpt meg et østlig pH-meter som jeg tenkte å sjekke nettopp dette med, men ikke rukket å teste enda.
Justerer ellers meskevann og skyllevann etter den tabellen du la ut tidligere, da jeg regnet vannet i Trondheim og Fyllingsdalen for ganske likt i hardhetsgrad, pH og mineralinnhold. Meskevannet var derfor tilsatt kalsiumkarbonat og natron.

Blir spennende å høre hvordan dere kommenterte dette og de andre ølene!

Kan ta med noe svartmyrøl på Tautra, om det er interesse. :)
 
Tilbake
Topp