Hjemmelaga meskepade

Har laget meg en meskespade av ei bjørkerot, og er ganske fornøyd med resultatet  :skitbra:

Det jeg lurer på er om meskespader av tre bør oljes og med evt. hva? Vil matolje eller lignende duge, eller vil det ødelegge ølet?
 

Vedlegg

  • IMG_2407.jpg
    IMG_2407.jpg
    63,3 KB · Sett: 963
  • IMG_2404.jpg
    IMG_2404.jpg
    50,4 KB · Sett: 927
Øyvind_Risan skrev:
Plutselig fremstår kosteskaft jeg har blitt så glad i som litt tamt og kjedelig :D
Herlig Øyvind  :laugh: Den skulle jeg gjerne ha sett!
Sikkert mange varianter der ute vil jeg tro?! Oppfordrer forumet til å legge ut bilder av sin meskespade/ røresleiv/ kosteskaft i tråden!
 
Jeg viser gjerne fram bryggeriets stolthet.

Jeg har valgt ett minimalistisk og enkelt design som fokuserer på funksjon framfor estetisk utseende.

Den ene enden er litt innsvunget for bedre retningskontroll når man fekter for å holde områdets ølhunder på avstand. 897mm med maskindreid bjørk oppnår en maksimal hastighet på omtrent 2 furlong pr fourthnight ved sporadisk røring i mesk. ;D

Edit: La inn det bildet som Tapatalk nektet å laste opp
 

Vedlegg

  • 20130902_200037.jpg
    20130902_200037.jpg
    828,5 KB · Sett: 884
Øyvind_Risan skrev:
Jeg viser gjerne fram bryggeriets stolthet.

Jeg har valgt ett minimalistisk og enkelt design som fokuserer på funksjon framfor estetisk utseende.

Den ene enden er litt innsvunget for bedre retningskontroll når man fekter for å holde områdets ølhunder på avstand. 897mm med maskindreid bjørk oppnår en maksimal hastighet på omtrent 2 furlong pr fourthnight ved sporadisk røring i mesk. ;D

Edit: La inn det bildet som Tapatalk nektet å laste opp

Er ikke godkjent til matlaging.....
 
Kosteskaft ja, det er tingen! Jeg har funnet ut at det optimale er 103,7 cm av et kosteskaft er det mest optimale hvis man har en Speidel 50. Det er viktig da at man måler opp de 103,7 øverste centimeterne av kosteskaftet, og kapper bort den nederste delen av kosteskaftet.
 
Ole Mørkved skrev:
Kosteskaft ja, det er tingen! Jeg har funnet ut at det optimale er 103,7 cm av et kosteskaft er det mest optimale hvis man har en Speidel 50. Det er viktig da at man måler opp de 103,7 øverste centimeterne av kosteskaftet, og kapper bort den nederste delen av kosteskaftet.

Jeg har lenge hatt en mistanke om at din var lenger enn min. Men så skal jo du røre i en betydelig større gryte enn meg også da. (Stutttjukk tysk frue på 50 kontra høy og smal kinafrøken på 30) 8)
 
Øyvind_Risan skrev:
Jeg har lenge hatt en mistanke om at din var lenger enn min. Men så skal jo du røre i en betydelig større gryte enn meg også da. (Stutttjukk tysk frue på 50 kontra høy og smal kinafrøken på 30) 8)

Ja, det er jo en viss forskjell på Helga og Mai Da Ling!
 
Min er laget av en plankebit og akkurat så lang at den går ned i kjelen med lokket på så jeg får kokt den skikkelig.
 

Vedlegg

  • P1140149.JPG
    P1140149.JPG
    69,9 KB · Sett: 572
2012-08-12+19.39.45.jpg
 
Tilbake
Topp