Hjemmelaget malt - Hva kan jeg forvente av sukker?

Hei,

Jeg har sagt ja til å brygge en batch øl med bygg som er sjølgrodd i Trondheim og malta. Så vidt jeg skjønner er den vanlige basemalten vi kjøper hos bryggforetninger modifisert ganske kraftig. Er det noen som kan svare meg på hvor mye mindre sukker i prosent jeg kan forvente av dette kornet? Sånn cirka?

Det er ikke sikkert dette er et issue i det hele tatt og jeg har missforstått, men det kan være greit å få avklart før vi setter i gang med meskinga.

På forhånd takk. :)

Jeg brygget med egenprodusert malt i sommer. Kornet var dyrket og maltet i nordnorge for 5-6 år% siden. Tørr og mørk lagring i uknust tilstand. Beregninger i beercalc gav meg en meskeeffektivitet på 16% i et øl der jeg bare benyttet egen malt. Så benyttet jeg 2 kg egen malt i hhv et ABA sett og et IPA sett fra brygg selv. Da ble effektiviteten mye høyere en beregnet. Lure hoder her på forumet har kommentert at dette muligens skyldes at den egenproduserte malten ikke hedde nok evne til å omdanne stivelse til sukker og at når den ble mesket med kommersiell malt så fikk den nok hjelp til å omdanne stivelsen. Jeg vil råde deg til å bruke 50% egenprodusert melt og 50% kommersiell basemalt første gangen. Brygg et enkelt øl og beregn effektiviteten til litt under normalt for ditt bryggeri. Legg deg på en OG som gjør at du tåler å bomme litt (1.060?), da risikerer du ikke å få lettøl.
Vi måtte meske i to omganger a 2 timer med totalt 21 kg malt i en BIAB for å få knappe 20 liter etter kok. Det er mulig at malt som er dyrket i trøndelag har noe høyere effektivitet, søk etter folk som brygger med stjørdalsmalt så kan de sikkert komme med mer presise anslag.

Takk for flott svar. Det var noe i den retningen jeg tenkte selv. Gutta jeg har fått kornet av er stjørdalsølbryggere av den sorten som ikke bruker hydrometer og som raust fyller på med rørsukker i tillegg. Vi ønsker å få smak fra det hjemmelagde kornet og ikke blande dette med et kommersielt korn så jeg kommer derfor til å undersøke litt i retning av å tilføre enzymer i mesken.

Noen som har erfaring med bruk av enzymer på flaske?

Tilbake
Topp