høg FG - trenger nyttige gjæringstips!

Hei.

Vi har brygget noen ganger på en 25 liters Speidel - får god smak og er forsåvidt fornøyd, men-
Vi har brukt fersk gjær, en pakke, men ikke skjønt d der med gjærstarter.... virker så tungvint. Må man lage det eller finnes det enklere løsninger?
Er det bedre å bruke tørrgjær? Gjærer det bedre? Gjærer det bedre med 2 pakker gjær, el vil det sette mye smak?

Takker for alle innspill her:)
Annlaug

ett rør/èn pakke fersk gjær er sjelden nok for en 25L batch. Gjærstarter er ikke noen heksekunst! Skaff en plastkanne på 5 liter og kok opp maltekstrakt og vann og dyrk opp gjæra til du har nok, det trenger ikke være mer komplisert enn som så. Tar et par dager ekstra, men koster betydelig mindre enn å kjøpe 2-3 rør med gjær. Det finnes god tørrgjær, som er både billigere og enklere å ha med å gjøre enn fersk gjær, særlig ved spontan brygging. Om det blir bedre øl av fersk gjær kommer an på mye mer enn bare det som flyter i røret eller pakken. Det er dog veldig mange flere variasjonsmuligheter med fersk gjær. Prøv gjerne med f.eks US-05 (tørr) eller lag en starter neste gang på fersk gjær. Du kan også kjøpe flere rør gjær, ingenting i veien for det om man ikke bryr seg om prisen på gjæra.

Det viktigste er å bruke nok gjær, og å gi gjæra så optimale forhold som mulig.

Jeg trodde også at det var vrient med starter, men fant raskt ut at det er meget enkelt og fort gjort.
Hvis du melder deg inn i norbrygg, får du tilgang til et "bonus-forum", og der ligger det en meget god beskrivelse av hvordan dette lages, og mer til.
Ved hjelp av en såkalt magnetrører (en veldig artig sak som rører starteren for deg) slipper du å tenke på å riste oksygen inn i starteren.

Det finnes en meget nyttig kalkulator på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html som kan fortelle deg hvor stor starter du trenger for akkurat ditt brygg.

Andre på forumet vil sikkert gi deg mer utfyllende svar enn det jeg kan. Men starter anbefales så absolutt :)

Gjærstarter er faktisk mye enklere enn du tror :)
Men jeg ville heller brukt tørrgjær fremfor ferskgjær uten starter..

Selv bruker jeg stort sett ferskgjær med starter..

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Tilbake
Topp