Holdbarhet til en gjærstarter

Jeg laget en gjærstarter etter mrmaltys kalkulator forrige søndag (13 april altså). Det ble ikke brygging da, og starteren har stått i kjøleskapet siden. Tenkte å brygge i dag eller i morgen.

Hvor mye av gjæren må jeg regne med har tatt kvelden på en drøy uke? Tenkte å redusere batchen litt for å kompensere, men aner ikke hvor mye, eller om det er nødvendig i det hele tatt - en gjærstarter lager vel tross alt temmelig frisk og rask gjær?
 
Fyr opp Mr.Malty igjen og sett viability til den datoen gjærstarteren din var ferdig. Bruk det tallet du fikk som ferdig antall celler som base for antall celler du har nå.
 
Njæ, mrmalty baserer seg på at d bruker whitelabs-rør eller wyeast activator. Og med noen tilsetningsstoffer eller lignende så har disse ganske mye bedre holdbarhet enn en starter. Starteren din, som nå per definisjon er slurry dør altså fortere. Jeg har sett tall så høye som 50% per måned. Om du skal brygge i morgen så kan du jo restarte gjæren igjen ved å sette igang en ny starter på den, typ på en liter eller noe.
 
Tilbake
Topp