holdbarhet tørrgjær (åpnet) i kjøleskap

Hvor lenge kan en åpnet gjærpakke ligge i kjøleskap?
Jeg benyttet 1,5 pakke i sist brygg (2 uker siden), skal benytte 1,5 pakke i dagens brygg. Pakket da den halve pakken i en pose og knyttet denne og la den i kjøleskapet

Tja, si det? Jeg tror fuktighet er mer skadelig for tørrgjær enn for høye temperaturer, og et kjøleskap er vel ikke det tørreste miljøet. Bruk den og håp på det beste.

Kjetil S skrev:
Tja, si det? Jeg tror fuktighet er mer skadelig for tørrgjær enn for høye temperaturer, og et kjøleskap er vel ikke det tørreste miljøet. Bruk den og håp på det beste.

ok. da kaster jeg den og benytter heller en ny pakke:) orker ikke å ødelegge 25 liter øl på å "kjipe" ut på 39 kroner eller hva det koster

Det er tørr luft i et kjøleskap på grunn av at luften ikke klarer å holde på like mye fuktighet. Dersom den ser tørr og fin ut så vil jeg tro den er helt fin etter 2 uker. Fryseboks er det beste stedet å oppbevare åpnet tørrgjær.

Jeg hadde en åpnet 1/2-kilopakning jeg brukte av i 2-3 måneder, oppbevart i tupperwareboks i kjøleskapet, gikk helt fint det.

Vil du være helt sikker på å holde det tørt er et glass med skrulokk et godt tips. Tror ikke tørrgjær har noe i kjøleskap å gjøre...

Signal skrev:
Tror ikke tørrgjær har noe i kjøleskap å gjøre...

I beg to differ:
http://www.fermentis.com/brewing/industrial-brewing/faq/
How long does the yeast last in storage?
The sachets are stable for two years from date of manufacture with no significant loss of viability and fermentation activity. Fermentis dry yeast should be stored below 10C to ensure optimum fermentation performance.

http://www.danstaryeast.com/about/frequently-asked-questions
Should I refrigerate or freeze my dry yeast until I use it?

Yes, although dry yeast can be stored at room temperature and performs well for the duration of the shelf life it is preferable to store it at colder temperatures. Dry yeast will always lose some of its viability and activity over time but at colder temperatures these losses are less than at warmer temperatures. If you choose to freeze your dry yeast for storage, let it warm to room temperature in the package before rehydration & pitching.

glennrlie skrev:
How long does the yeast last in storage?
The sachets are stable for two years from date of manufacture with no significant loss of viability and fermentation activity. Fermentis dry yeast should be stored below 10C to ensure optimum fermentation performance.

http://www.danstaryeast.com/about/frequently-asked-questions
Should I refrigerate or freeze my dry yeast until I use it?

Yes, although dry yeast can be stored at room temperature and performs well for the duration of the shelf life it is preferable to store it at colder temperatures. Dry yeast will always lose some of its viability and activity over time but at colder temperatures these losses are less than at warmer temperatures. If you choose to freeze your dry yeast for storage, let it warm to room temperature in the package before rehydration & pitching.

Her spørs deg litt på hvor lange man skal oppbevare gjæren, men jeg ser du har rett. :)
Jeg vil uansett anbefale å putte den åpnede pakken med tørrgjær i et så lite som mulig glass med skrulokk. Det er det mest lufttette vanlige folk har hjemme.

Sitat fra produktblad for Nottingham tørrgjær (april 2011):
"Opened packs must be re-closed, stored in dry conditions below 4[sup]o[/sup]C, and used within 3 days."

Tilbake
Topp