Hvor lenge?En pakke med humlepellets og flytende gjær til pale ale ble glemt ute i romtemperatur. Bør jeg kjøpe nytt heller enn å bruke dem eller tåler både humle og gjær såpass?
Da ville jeg kasta det.Beklager, litt sløvt av meg: to uker!
Ser ikke noe i veien for det. Posen er tett regner jeg med, og da har det ikke komt til fukt eller noe fare for mugg - kjør på!Siden tema på denne tråden er holdbarhet, lurte jeg på om min uåpnede pose med risskall kan brukes etter ca 3 år i garasjen? Altså oppbevart både varmt og kaldt.
Tenkte det samme. Hadde spandert de kronene framfor å ta risken på en batch med en liten usmak.Jeg vet ikke med risskall, men ris blir harsk over tid. Hvis du har anledning, ville jeg vurdert å skaffe ny.
Men når det er oppbevart i en garasje - som antakelig kan bli rimelig varm om sommeren - trur jeg tida blir vesentlig redusert. Jeg hadde stadig ikke tatt sjansen. Det er ikke mange kronene du sparer på å ta den.Dette er jo bare skalla, hva som kan skape usmak er borte. Googlet litt, fant en produsent som sier 24 mnd. En uåpnet pakke er sikkert fin når det har gått 36 mnd også.
Vis vedlegget 70938
Fant en pose med risskall i hylla mi. Gikk ut på dato i fjor vår. Det lukta litt guffent når jeg åpnet den, min gikk da i matavfallet.Men når det er oppbevart i en garasje - som antakelig kan bli rimelig varm om sommeren - trur jeg tida blir vesentlig redusert. Jeg hadde stadig ikke tatt sjansen. Det er ikke mange kronene du sparer på å ta den.
De er antakelig ikke helt reine for stivelse/proteiner fra kjernen, og dermed er de utsatt for å utvikle usmak.Fant en pose med risskall i hylla mi. Gikk ut på dato i fjor vår. Det lukta litt guffent når jeg åpnet den, min gikk da i matavfallet.