Home brew calculator

Kom over en app til Android som heter home brew calculator. Den inneholder kalkulatorer for utgjæring, flasking, koketid, kullsyre, beregning av bitterhet (Tinseth), SRM farge, "strike" temperatur og pitching. Er absolutt å anbefale. Gratis var den også  ;D ;D

Ang home brew calculator:

Kan noen forklare hvordan man skal tolke info man får ut av karboneringskalkulatoren Feks.  I følge Home Brew Calculatoren skal en Eng. bitter ha 0,75-1,3 co2-innhold. Hva betyr det? 0,75 hva for noe? Hvor stort co2-innhold har f.eks en Carlsberg eller en Boddingtons ale?

Om man så bestemmer seg for å ha et co2-innhold på 1 på 20 l øl som skal flaskes og skal lagres på 17 grader, så forteller kalkulatoren at da må man tilsette "11,27 gm." DME. Jeg kjenner ikke forkortelsen gm. men jeg antar at det er en amerikaner som har forsøkt å lage en forkortelse for gram. Men, 11,27 gram spraymalt pr liter synes jeg høres veldig mye ut, og 11,27 gram på 20 liter synes jeg høres veldig lite ut.

Hva mener panelet? :)

Dersom du er norbryggmedlem kan du lese en utfyllende artikkel om dette emnet i seksjonen Det lille ekstra (for medlemmer i Norbrygg).

Tilbake
Topp