Høste gjær, smart?

Ref: https://forum.norbrygg.no/threads/forste-all-grain-brygg.44083/
Brygget min første all-grain og har allerede planlagt neste brygg som skal være en belgisk trippel.

Ser oppskriftene benytter samme type gjær, er det hensiktsmessig å forsøke gjærhøsting for det nye brygget?
Eller er det dumt siden oppskriften gjæren ble brukt til var belgisk blond og neste brygg er belgisk trippel?

Ser i ettertid at jeg heller kanskje burde laget starter på tørrgjæren og delt den opp derfra.
Så, hvis høsting av gjær er gunstig, hvordan gjør jeg det på enklest og mest gunstig måte? Noen fallgruver?

Kanskje det er like greit å kjøpe en ny pakke gjær?

Har også en fattigmannscider stående til gjæring (first price juice og us-05) grunnet jeg hadde litt us-05 til overs fra en mjødtest.
Kan jeg høste den også og benytte i en eventuell ny cider?
 
Fikk ikke med meg hvilken tørrgjær det var, men iom det er tørrgjær og første brygg tror jeg ville kjøpt ny
Ellers er det ingen dum ide å bruke samme gjør fra blonden i en tripel
Er du modig heller du hele vørtern over gjærkaka :eek:
 
Jeg ville ikke vært så modig som @loebrygg foreslår:). Det blir seriøs overpitching, og du risikerer usmaker.

Ta vare på 1/3 av gjærkaka, men vær nøye med reinsligheta. Om du ikke venter mer enn noen dager, eller maks to uker, kan du hive den rett oppi neste brygg. Men du skal nok bruke gjærnæring, og det er viktig å få inn så mye luft (oksygen) som mulig når du gjenbruker gjær slik.

Men egentlig er vel Hans Christians råd om å spandere en ny pose tørrgjær ikke så dumt. Du skal nok vente med å gjenbruke gjær til du har fått mer rutine med reingjøringa. Det er fryktelig fort gjort å få med noe du ikke vil ha med. Og en infeksjon nå i starten av bryggekarrieren er en skikkelig nedtur.
 
Fikk ikke med meg hvilken tørrgjær det var, men iom det er tørrgjær og første brygg tror jeg ville kjøpt ny
Ellers er det ingen dum ide å bruke samme gjør fra blonden i en tripel
Er du modig heller du hele vørtern over gjærkaka :eek:
Safbrew BE-256

Men er nok godt poeng, kanskje dumt å begi seg ut på gjærhøsting allerede nå.
Dog har litt lyst til å høste US-05 fra cider og prøve i ny cider, worst case taper jeg 24kr.

Litt usikker på hvordan jeg lager starter for cider, med eplejuice og magnetrører? :p
 
Safbrew BE-256

Men er nok godt poeng, kanskje dumt å begi seg ut på gjærhøsting allerede nå.
Dog har litt lyst til å høste US-05 fra cider og prøve i ny cider, worst case taper jeg 24kr.

Litt usikker på hvordan jeg lager starter for cider, med eplejuice og magnetrører? :p

Gjærstarter på sider kommer du ikke så langt med
 
Fordi det er dårlig levevilkår for gjæren, jeg vet ikke en gang om US-05 vil spise halvparten av sukkeret i sider uten gjærnæring
 
Fordi det er dårlig levevilkår for gjæren, jeg vet ikke en gang om US-05 vil spise halvparten av sukkeret i sider uten gjærnæring
Sideren jeg fatet her om dagen er gjæret med US-05, og du har helt rett i at vilkårene var dårlige, for H2S fra US-05 har jeg aldri hatt før, men den spiste seg ned til 1.006 som er det som var antatt FG.
 
Har gjærnæring, tenkte bare høyt egentlig, siden man skal gjenbruke den til cider så var det gunstig å lage starter på eplejuice? Vil ikke gjæren da spesialisere seg på det den får?
 
Jeg er i det hele tatt skeptisk til å gjenbruke gjær du har brukt på cider, men skal ikke svare for sikkert
 
Jeg er i det hele tatt skeptisk til å gjenbruke gjær du har brukt på cider, men skal ikke svare for sikkert
Enig - i alle fall til annet bruk enn til cider. Det blir som å sette en starter på bare vanlig sukker; gjæren lukker de genene som trengs for at den skal kunne nyttiggjøre seg maltose og maltotriose.
 
Tilbake
Topp