Høsting av gjær

Aasberg

Norbrygg-medlem
Jeg gjærer en bayer på 2. gen 34/70 akkurat nå og tenker å bruke gjæren igjen. Bruker mr.malty som referanse. Men lurer på dato for høsting. Hva er dato for høsting? Har gjæren det bedre å ligge på glass i kjøleskap eller å ligge i bunn på et utgjæret brygg?

Det jeg lurer på er om gjæren er like fersk etter 4 uker på gjæringskar som etter 2 uker? Hvis jeg høster gjær ved flasking idag, skal jeg da bruke dagens dato som høste dato selv etter 4 ukers gjæring?

Den er ikke like fersk etter fire uker. Hva som er det optimale tidspunktetå høste på er ikke alltid klart, men raskest mulig etter det meste av flokkuleringen er over. Høster man tidlig får man gjerne bare med den mest flokkulente gjæren, noe som over tid vil påvirke utgjæringen. Høster man svært sent vil man få med mer av den mindre flokkulente gjæren og også risikere å få med mindre frisk gjær.

Jeg ville brukt den faktiske dagen for høsting i kalkulatoren, men forsøkt å høste på samme tid hver gang i gjæringsforløpet, slik at du får mest mulig forutsigbare resultater.

Jeg har ikke tid til å brygge neste batch før den som nå står til gjæring er på flaske. Så da er det vel lik så greit å høste når jeg flasker istedet for å stikke om og høste nå, for så å oppbevare slurryen i kjøleskap i 2 uker. Hva tror du?

Tilbake
Topp