Høy FG, kan julebrygget reddes?

Har et problem. Brygget for 4!!! uker siden Porter. Dette er brygget flere ganger før med hell. 12 kg pale ale, 1kg kryatall, 0,5 kg choco. mesket på 68 grader i en time, og kokt i en god time. OG 1060. Brukte tørr gjør (TOP, fra Brewferm). 30 gram på 55 liter. Stormgjæret meget bra, med døde så ut. Etter nesten 3 uker var FG 1030, jeg kokte opp vann, avkjølte og tilsatte mer gjær(20 gram), ristet dunken og ventet en uke. FG 1025, igår stakk jeg om brygget for å se om litt mer luft gjorde susen, men så å si stille i dunkene enda. Spørsmål, kan jeg flaske det med så høy FG og la være å sette til sukker for karbonering? Hvor mye hever sukker for karbonering vanligvis FG når man bruker 6 gram pr liter? Eller bør jeg bare la det stå enda lenger, tilsette enda mer gjær? Ser dårlig ut for jule Porteren :noway:
 
Det høres ut som brygget har gjæret ut så langt det kommer.
I så måte er det ingen fare å flaske det nå. Tillsetning av sukker øker OG med ca 2, tror jeg.
FG vil dog bli tilnærmet upåvirket siden sukkeret gjærer så godt ut.

Hva slags mesketemperatur brukte du? Ser for meg at noe av problemet kan ligge her.
Ellers har jeg ikke prøvet gjæren før, men skulle tro den egentlig kan gjære ut lengre.

Om ølet ikke er for bittert, blir dette sikkert et utmerket øl til å lage mat av.
Masse deilig sødme fra både uforgjærbart sukker og krystallmalt. Mmmm
 
1. hviken temp gjører du på?
2. har du sjekket at du ikke har noe kluss med temometeret.
Og hva var forventet FG?

Jeg hadde ikke turt å flaske med så høy FG(hvis ikke det ligger innen for normal slingringsmonn), hvis det plutselig våkner til liv igjen har du noen liter med bomber stående. Og hvis gjæren ikke våkner til liv så har du tilsvarende med dødt øl.

Jeg hadde hevet tempen og prøvd å gjære det med en annen type gjær- US-05 eller lignende. Ikke ideelt, men den gjæren kan gjære avkok av telefonkataloger. så jeg hadde prøvd.
 
takker. Jeg mesket på 68 grader, termometeret er sjekket. tror jeg må prøve med en annen gjær ja kanskje. blir dog stående lovlig lenge på gjæringsdunker, men det går vel kanskje bra?
 
Så lenge du ikke gjærer på spesielt lave temperaturer tror jeg ikke dette vil by på flaskebomber.
Å tilsette enzymer er selvfølgelig en mulighet. Har aldri prøvet det selv, men lest om folk som har slitt med å dosere riktig, og dermed endt med alt for tørre øl.

Du sier du har mesket på 68 grader. Dette er jo i utgangspunktet en ganske høy mesketemp som vil bidra med mange lange sukkerarter som er vanskelige å spise for gjæren.
Litt avhengig av hva slags meskeanordning du har er det også ofte litt vanskelig å vite akkurat hva tempen i mesken er. Derfor vil jeg tro at dette er hovedproblemet.
Det er jo også en andel krystall og sjoko, som hever FG ytterligere.
Du har fått ca 60 prosent utgjæring, og det er ikke eksepsjonelt lite for alle gjærtyper.

For å være på den sikre siden går det ann å heve gjæringstemp en del, for å se om den da starter opp igjen.
 
akkurat. Temperaturen er hevet litt. Har gjæret på ca 18 grader til nå. Hvor mye høyere skal den? Safale US 05 og Wyeast gjærnæring er bestillt.
 
Lars Erik skrev:
akkurat. Temperaturen er hevet litt. Har gjæret på ca 18 grader til nå. Hvor mye høyere skal den? Safale US 05 og Wyeast gjærnæring er bestillt.

Jeg vil tro at 18 grader er ganske passelig egentlig, men for sikre deg kan du jo få den opp til 20 feks.

Til neste gang tror jeg US-05 og gjærnæring er gode endringer, men jeg ville også senket mesketemp et par grader, samt brukt litt mer, og rehydrert gjær (mange sverger til Zainasheff sin gjærkalkulator: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html). Og husk å være nøye med å riste inn luft i vørteren før du tilsetter gjæren.
Lykke til
 
Jeg ville ikke brukt enzymer. Hva for slags oppskrift brukte du? Store mengder brown eller amber malt gir gjerne litt dårlig utgjæring. Og har du testet oechslemåleren din i rent vann? Min måler ca 4 streker over.
 
Tror det går bra å flaske det.
Når jeg brygga i dag meska jeg på 68 grader, og mitt mål er en FG på 1028.
Mørke øl kan godt være søte synes jeg.
 
Varierer litt hvor mye sukker jeg bruker til karbonering, men det er i området 4 - 8 gram pr liter, alt etter type øl.
Stout og porter ligger i det nedre området, mens hveteøl ligger i det øvre.
 
Tilbake
Topp