Høy FG??? :-S

Heisann bryggerfolk!

Er fersk i "gamet" og har et spørsmål i forhold til gjæring.

Vi har brygget en batch med Lys Pils (sett kjøpt fra olbrygging.no) som nå har stått til gjæring i 12 dager. Var ikke helt på nett med målinger og den slags før etter at vi hadde satt ølet til gjæring, så har ikke målt en skikkelig OG. Målte likevel en "OG" etter 2 dagers gjæring, og da lå den på 1044. Målte igjen idag, siden det er mindre aktivitet i gjærlåsen, og målte da FG til 1020.

Spørsmålet mitt er som følger, er en FG på 1020 bra, eller er det en høy/lav FG?? Jeg mistenker kanskje at dette er en litt høy FG etter 12 dager:S

Takker for alle svar=)
 
Lagergjæren er ikke den kjappeste i gamet og 12 dager er ikke mye tid for en lager. Bare la den stå 3 uker totalt iallefall.
 
Aha, skjønner. Fått litt forskjellige tips på hvor lenge den bør stå, men ser ut som tre uker trengs hvertfall. Hva anses som en god FG? Må den være rundt 1000 som hydrometeret antyder?

Et annet spørsmål, har en batch med bayer klar til brygg. Ser den pakken har samme gjær type som lys pils, altså en lager gjær. Kan jeg bytte ut denne med en flytende gjær, type wyeast? Noen tips? Hvor lenge bør en bayer gjære? :)

----------
In Progress:
Lys Pils (gjærer)

Neste brygg:
Bayer
APA

Hogseth Bryggeri
www.zupe.org
 
FGen kan påvirkes av flere faktorer. Gjærmengde, gjæringstemperatur, hvor godt det ble tilsatt oksygen i vørteren og mesketemperatur.

En bayer kan man godt bruke flytende gjær ja. F.eks. WLP830. Den kan godt gjæres i 3 uker (litt avhengig av gjæringstemp, oksidering av vørter samt OG)
 
Tilbake
Topp