Høy FG

Tappet vår første batch i går, en American Pale Ale basert på oppskrift fra Bakke Brygg.

Ref. oppskriften så var target OG 1.053 og target FG på 1.011. Vårt øl hadde en OG på 1.060 og etter 14 dager på gjæringsdunk målte vi FG til 1.014. Oechslevekten ble kontrollmålt i vann med en SG på 1.000.

Dette vil vel si at vi har fått ut mer sukker av maltet enn det som var "beregnet" i oppskriften, men vil den noe høyere FG'en si at gjæringen ikke var helt ferdig, eller er dette et resultat av at vi hadde en høy OG?

Hva vil evt. forskjellen være på ølet vårt kontra et øl som hadde matchet OG og FG i oppskriften?

Antar at det vi har brygget uansett vil smake himmelsk, men jeg spør av ren nysgjerrighet så jeg evt. vet hva jeg skal bruke målinger av SG til senere annet enn å beregne alkoholprosent :)

Med høyere OG vil du nok få litt høyere FG også, ja. Andre grunner som gjør at du ikke får samme FG som i oppskrifta kan være annen mesketemperatur og gjærbehandling. FG 1014 er uansett ikke så veldig høyt, så det blir nok bra lell.

Om gjæringen var ferdig kan du egentlig bare vite ved å sjekke gravity med noen dagers mellomrom, men den FG'en der var fin den. Attenuasjon ble 76%, mot 79% i oppskrift = innafor imo, her er det mange variabler som kan spille inn som Petter nevner.

Forskjellen på ølet deres er bl.a. at det blir 0.5% sterkere, og sannsynligvis litt mer fyldig, og helt sikkert veldig godt :)

Attenuasjon er hvor mye av sukkeret gjæren har spist opp. All (brygger)gjær du får kjøpt har gjerne en forventet attenuasjon spesifisert av produsent, som oftest da en "fra-til" range. Tallet varierer litt fra gjær til gjær alt etter hva slags type det er, noe gjær spiser f.eks. ikke de mer komplekse sukkertypene, osv.

fikk dere ut det antall liter oppskriften tilsa?

vi tulla en del med det i starten, fikk riktig/høy OG, men satte oftest igjen med færre liter enn det som var spesifisert...

Sent from my iPad using Tapatalk

For meg ser det ut som dere har hat noe for høy mesketemp.
Dette medfører vanligvis en noe høyere OG, noe høyere FG og til slutt et noe søtere øl.
I deres tilfelle er forskjellen så liten at dere trolig ikke kjenner særlig smaks forskjell.

Tilbake
Topp