Høy FG.

Duckboot

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en selvkomponert Juleøl 01.08.2014. Det hadde OG på 1.094. Mesket på 67 grader. Den har stoppet opp på 1.028 nå. Smaken er nydelig, men jeg kunne tenkt meg å få den enda bedre vha å presse den ned til 1.022 (Som det var det Beersmith mente den skulle ende opp på). Gjæring på 17,5±0,5 grader og S-04. Kan jeg dra den inn til 20 grader og håpe på det beste, eller er det stopp nå?

Jeg brukte s-04 til en porter for noen måneder siden. Den nådde sin estimerte FG(OG var 1.085) på 1.019 etter to uker på cirka 22-23 grader. Jeg kjørte en testbatch for å se om det påvirket noe særlig å la den gjære så varmt. Det var ingen merkbar usmak eller aroma. Rør litt på karet kanskje og øk en grad eller to, kanskje du får litt mer futt da. :)

Vi bruker å øke temperaturen i gjæringsskapet med 1-2 grader etter stormgjæring. Har omtrent alltid komt søn ca ned på den fg planen var +- 2 poeng er ok for oss.
Nb har ikkje brukt s-04 så eg er ingen ekspert på denne.

Det hadde OG på 1.094. Mesket på 67 grader. Den har stoppet opp på 1.028 nå
Det gir det en attunation på 69%. I databladet til S04 står det 72-75% så du er litt under. Forskjellige ting som spiller inn her.
- Fikk den nok oksygen før gjæringen?
- Hadde du nok gjær for en så høy SG øl?
- Kan hende at 67 gjennom hele meskingen gir litt mye komplekse sukkertyper som ølgjæren har problemer med å spise.
- Hvor lenge har den gjæret?

Du kan starte med å ta opp temperaturen opp mot 23-24ºC. Jeg har ikke villet bekymret meg for ester på dette stadiet siden den er omtrent ferdig gjæret. S05 har jeg sett at den var litt for ivrig å flokkulere og sank før den var helt ferdig å fordøye sukker. Da hjalp det å rugge på gjæringskarret slik at jeg virvlet opp gjæren fra bunnen. Ølen startet da og sank ca 4 men ikke gjør dette før etter du har fått opp temp.

Tilbake
Topp