Høy FG

Jeg er en fersk brygger og nytt medlem i dette forumet. Har nå 3 brygg som godgjør seg i kjelleren. Det første brygget ble brygget fra grunnen av og står nå til ettergjæring på flasker. Ølet skulle i utgangspunktet være en IPA, men fargen ble noe lys, så det blir en VPA (Virgin Pale ale) i steden. Da er det ingen som kan arrestere meg :). OG var 1060 og FG var 1010. Har prøvesmakt i dag etter 1 uke på flaske, og det virker meget lovende. Fin lukt/smak av honning. Bra bitterhet. 

Mitt andre brygg, som er utgangspunktet for dette innlegget, går ikke så bra. Det er et ekstrakt brygg av den dyre/gode sorten. Fulgte oppskriften til punkt og prikke (Kok opp 3,5 liter vann, bland i ekstrakt, tilsett 16,5 l koktvann osv). OG 1050. Etter 2-3 dager med OK gjæring var det stopp. Tilsatt en ny poste gjær og gjæringen startet opp igjen i 2-3 dager før den stoppet. Jeg stakk da om ølet i et kar med sukkerlake og var klar for tapping.  Jeg glemte å lese av FG før omstikking (tabbe), og den viste seg å være noe høy 1020. Jeg satte ølet tilbake til gjæring i håp om at FG skulle gå noe mer ned, hvilket den ikke gjør. Så hva gjør jeg da?

1. Tappe på flasker (vurdere og bruke 10 stk 1,25 l ølflasker i plast og resten glass). Trenger jeg i tilfelle sukkerlake? Kanskje kommer det seg!
2. Blande det ut med 3 brygg, som også er et ekstraktbrygg, dersom FG blir lav?
3. Kaste det (har vært mye oppi bøtten og sjekket)?

Takknemlig for tilbakemelding.   


Bjørn Erik Kringstad
JP&BJ Bryggeri
 
Hei og velkommen til forumet!

La meg gå rett på sak :).

Det at du har tilsatt kokt vann kan bety at vørteren (den blanding du tilsatte gjæren til) ikke hadde nok oksygen i seg. Når man koker vann driver man ut oksygen, det er nettopp det som står for den sprudlende boblingen under koking.

Det blir litt vanskelig å si hva du kan gjøre. Jeg tror det ikke vil skje noe særlig mer. Kanskje du kan la det stå en liten stund til inntil FG'en ikke synker ytterligere for så å tappe over på flasker.

Å blande ut med et annet brygg med lav FG kan man også godt gjøre (men forsiktig, nå vil du ikke ha mer luft/oksygen i brygget). Slikt har jeg også gjort på større skala og det gikk fint.

For neste gang du skal lage øl, sjekk denne artikelen som omhandler visse faktorer som man kan gjøre noe med for å ha bedre utgjæring. (NB: ikke alle faktorene er gyldige for ekstraktbrygging, se det litt an).
 
Hei Bjørn Erik! Trur eg ville tappa det på flasker og tilsett sukkerlake på vanleg måte. Og følgt litt godt med medan flaskene stod varmt til ettergjæring. Er det i ferd med å bli for mykje kolsyre, så kan du stoppe prosessen ved å sette flaskene i kjøleskapet. Men då må du ha dei kaldt (under 6-7 grader) inntil du drikk dei opp. Det kan vere farlig med eksploderande flasker. I går eksploderte det to flasker heime med meg.

Det er makt i de korkede flasker.
 
Takk for kjapp tilbakemelding  :)

Jeg skal tappe en del flasker for forskningens del. Resten går i sluken. Synest ikke vørteren er god på smak heller. 

3 brygg er ikke kokt på samme måte som brygget over, men kun varmet opp til ca 90 grader og kjølt ned til 18 grader før gjær ble tilsatt. Gjæringen skjer ved konstant 20 grader. Dersom det blir problemer med gjæringen kan jeg da få tilført oksygen med f.eks å vispe litt i brygget?

Espen: Jeg skal komme bort med et par flasker Virgin Pale ale denne uken for prøvesmaking.
 
Da jeg laget sånne ølsett-øl pleide jeg bare bruke ukokt springvann. Meningene om dets sterilitet er fordelte, men det har egentlig fungert bra for meg.

Man kan godt vispe luft i brygget, men senest under tilsetning av gjæren. Nylig prøvde jeg en betongmikser hos Yngve, det gikk også som bare rakker'n!  ;D
 
Tilbake
Topp