Jeg er en fersk brygger og nytt medlem i dette forumet. Har nå 3 brygg som godgjør seg i kjelleren. Det første brygget ble brygget fra grunnen av og står nå til ettergjæring på flasker. Ølet skulle i utgangspunktet være en IPA, men fargen ble noe lys, så det blir en VPA (Virgin Pale ale) i steden. Da er det ingen som kan arrestere meg . OG var 1060 og FG var 1010. Har prøvesmakt i dag etter 1 uke på flaske, og det virker meget lovende. Fin lukt/smak av honning. Bra bitterhet.
Mitt andre brygg, som er utgangspunktet for dette innlegget, går ikke så bra. Det er et ekstrakt brygg av den dyre/gode sorten. Fulgte oppskriften til punkt og prikke (Kok opp 3,5 liter vann, bland i ekstrakt, tilsett 16,5 l koktvann osv). OG 1050. Etter 2-3 dager med OK gjæring var det stopp. Tilsatt en ny poste gjær og gjæringen startet opp igjen i 2-3 dager før den stoppet. Jeg stakk da om ølet i et kar med sukkerlake og var klar for tapping. Jeg glemte å lese av FG før omstikking (tabbe), og den viste seg å være noe høy 1020. Jeg satte ølet tilbake til gjæring i håp om at FG skulle gå noe mer ned, hvilket den ikke gjør. Så hva gjør jeg da?
1. Tappe på flasker (vurdere og bruke 10 stk 1,25 l ølflasker i plast og resten glass). Trenger jeg i tilfelle sukkerlake? Kanskje kommer det seg!
2. Blande det ut med 3 brygg, som også er et ekstraktbrygg, dersom FG blir lav?
3. Kaste det (har vært mye oppi bøtten og sjekket)?
Takknemlig for tilbakemelding.
Bjørn Erik Kringstad
JP&BJ Bryggeri
Mitt andre brygg, som er utgangspunktet for dette innlegget, går ikke så bra. Det er et ekstrakt brygg av den dyre/gode sorten. Fulgte oppskriften til punkt og prikke (Kok opp 3,5 liter vann, bland i ekstrakt, tilsett 16,5 l koktvann osv). OG 1050. Etter 2-3 dager med OK gjæring var det stopp. Tilsatt en ny poste gjær og gjæringen startet opp igjen i 2-3 dager før den stoppet. Jeg stakk da om ølet i et kar med sukkerlake og var klar for tapping. Jeg glemte å lese av FG før omstikking (tabbe), og den viste seg å være noe høy 1020. Jeg satte ølet tilbake til gjæring i håp om at FG skulle gå noe mer ned, hvilket den ikke gjør. Så hva gjør jeg da?
1. Tappe på flasker (vurdere og bruke 10 stk 1,25 l ølflasker i plast og resten glass). Trenger jeg i tilfelle sukkerlake? Kanskje kommer det seg!
2. Blande det ut med 3 brygg, som også er et ekstraktbrygg, dersom FG blir lav?
3. Kaste det (har vært mye oppi bøtten og sjekket)?
Takknemlig for tilbakemelding.
Bjørn Erik Kringstad
JP&BJ Bryggeri