Høy gjæringstemperatur under gjæring

Jeg brygget en pale ale med ølbryggersett fra ølbrygging.no onsdag i forrige uke. Da jeg startet gjæringen holdt romtemperaturen seg rundt 21c de tre første dagene, men etter det kom finværet og temperaturen har vært oppe i 25c nesten hver dag til tross for gjennomlufting.

Hvordan påvirker dette smaken? Kan gjæringsprosessen ha blitt tidligere ferdig? Bør jeg la ølet stå kortere eller lengre enn de planlagte 14 dagene på dunk?
 
Den høye temperaturen vil bidra til blant annet økt mengde estere, noe som gir en fruktigere smak på det ferdige ølet ditt. Noen usmaker kan også oppstå, men om temperaturen er like høy i sluttfasen vil sannsynligvis gjæren klare å rydde opp i dette. Om det blir fortere ferdig eller ei, får du nesten bare følge med på da det det avhenger av hvor mye gjærbart sukker du hadde i dunken i utgangspunktet og hvordan gjæren du bruker oppfører seg. Det er også viktig at ølet får modne litt selv etter at stromgjæringen er ferdig. (en god uke eller så burde holde)
Gjør jevnlige målinger for å sjekke fremgang og når det stopper helt opp kan du flaske.

Hvilken gjær brukte du?
Hvor lenge siden er det du begynte gjæringen?
Hvor høy var OG?

Jeg hadde nylig et tilfelle der jeg skulle gjære en single hop IPA på rundt 20 grader, men endte opp med 25 grader nesten hele veien og det var ingenting i veien med det øllet :)
 
Når jeg bruker US-05/WLP001 og skal ha en ren gjæring, dvs. ikke ønsker noe særlig smak fra gjæren pitcher jeg på 16 grader og gjærer på 18. Gjæringstemperatur på 18-20 regnes vel som bra i et slikt tilfelle. Uansett om FG er nådd eller ikke er det greit å la stå 14 dager for å la gjæren spise litt usmaker som den ikke tar før sukkeret er spist. Skader ikke selv om det av og til er mulig å flaske før

Har du hatt en god og normal stormgjæring de første dagene, betyr det ikke så mye at temperaturen steg etterpå.Usmakene som du får med gjæring på høy temperatur dannes hovedsakelig under stormgjæring, de første dagene.

Eksempel på gjæringsforløp:
Pitchet en Stout på tirsdag med OG 1.060, målte i dag og SG var 1.016, det er 2 poeng unna mulig FG med den sukkerprofilen vørteren har. Dette på under tre dager gjæring.
Nå var gjæringsskapet opptatt med en lager, så gjæret i en kjeller med temperatur på 16.8 grader. Under stormgjæringen hadde gjæringskaret målt med isolert probe på utsiden av karet en temperatur på 19.8.
Hadde 25l vørter i et 60 liters gjæringskar så det var bra overflate for kjøling, hadde jeg gjæret i et mindre kar ville det blåst ut noen liter gjennom gjærlåsen, aldri hatt slik stormgjæring. Pitchet 1.5 liter starter på high krausen med samme maltbase som hovedbatchen direkte uten dekantering, lurer nesten på om det ble for kraftig men hydrometer prøven smakte forholdsvis rent så det ser bra ut.
 
Sist redigert:
Det var betryggende svar fra begge to. Kan vel si at dette var et testbrygg, så jeg forventer ikke en alt for høy kvalitet, men det er fint om det går an å drikke.

Brukte Mauribrew draught tørrgjær, målte ikke OG.
Da lar jeg det bare stå å gjære ut til det har gått 14 dager.

Så får jeg kjøre et mer forberedt opplegg på neste brygg, slik at jeg kan ta høyde for ujevn romtemperatur.
 
Gjæren du brukte er spesifisert av leverandør for området 13-22, så du har nok ligget litt høyt da det gjerne var 23 grader pluss gitt en kraftig stormgjæring, og nå er det 25.
Aromatic profile: at high temperatures with high gravity wort, Mauribrew Draught enhances the fruity character of the beer. At low temperatures this yeast produces a clean finish with a low ester profile, enabling the character of hop and malt to come through.

Kan bli helt fint, men smaker det litt mye frukt eller fusel så har du en prime suspekt ;)
 
Det går ann å drikke, men det ble ikke slik jeg hadde håpet nei.
Brygget selv et kit fra olbrygging.no med Maurirew Draught. Opplevde stormgjæring veldig tidlig, og deretter nesten ingen aktivtet. Ølet smakte organisk kjemi.

Jeg er usikker på om dettte skyldes dårlig kvalitet på gjæren, eller temperaturen på gjæringen, men summen av min erfaring, inkludert tre kit fra olbrygging, peker i retning at gjæren kanskje var gammel, og få levende celler til slutt ble tilsatt vørteren.

Når jeg leser litt på brulosophy, ser det ut som temperaturen ikke er veldig viktig så lenge temperaturen ikke er ekstrem

http://brulosophy.com/2015/05/11/fermentation-temperature-pt-2-english-ale-exbeeriment-results/
http://brulosophy.com/2017/05/08/fe...-pt-7-stable-vs-variable-exbeeriment-results/

Mitt råd, kjøp tørrgjær som du vet har ligget kjølig, og ikke er gammel.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp