Høy OG (1,108). Hva nå?

Hva skal du med plopp? Du vil få plopp etter at FG er nådd bare ved å rikke på dunken. Er ikke lokket helt tett får du færre eller ingen plopp.
 
Hehe! Brygget står i en 5l glassdunk, oppi en bøtte, inni boden, i kjelleren 6 etg under meg pga høy og varierende sommervarme i det siste. Der nede har tempen kun endret seg med 1C på to uker (20C-19C). Gummikorken til vannlåsen er så tett at jeg må bruke en vinflaskeåpner og en liten skje for å få den av. Av praktiske og hygieniske årsaker har det ikke latt seg gjøre å ta jevnlige målinger av SG. Har i stedet latt den stå helt i ro for ikke å forstyrre prosessen, og målt plopp for å få en indikasjon på aktivitet. Nivået i vannlåsen er det eneste jeg har rørt for å holde det jevnt.
Jo mer sukkerstoffer gjæren omdanner, desto mer CO2 produseres per min. Dette resulterer i høyere trykk inni dunken, og gir hyppigere plopp, ikke sant? I hodet mitt tilsvarer derfor høyere omdanning av CO2 høyere aktivitet, og ved å ta tiden mellom ploppene kan jeg måle aktivitetsnivået. Har gjort to målinger daglig ved å ta tiden mellom fire plopp, og notert snittet av disse. Vurderer å anskaffe et refraktometer til neste brygg så jeg kan notere både plopp og SG daglig ;)
Fortsatte å telle plopp fordi det ble en fin liten graf av det. Så interessant ut. Man kan f.eks forestille seg at etter dag 6 var de enkleste sukkerartene brutt ned, og etter 10 de nest enkleste...
image.jpg
Dessuten er "plopp" ett vakkert, lite onomatopoetikon :rolleyes:
 
Ølet ble flasket i går etter 18 dagers gjæring. 6g sukker/liter for karbonering. Fornøyd med FG på 1,029, så gjorde ingen endringer. Ingen usmaker å spore, ok sødme til sterkt juleøl å være. Gleder meg til jul!
Takk for hjelpen alle sammen!
 
Tilbake
Topp