Høy OG og ekstra vann

Kan jeg vente til i morgen med å tilføre kokt nekjølt vann for å senke OG eller må det tilføres før gjæringen er i gang?

Har aldri hatt det problemet, men hadde ventet til i morgen og tilført vannet så tett på temperaturen i gjæringskaret som praktisk mulig.

Jeg ville tilsatt det nå. Dersom du ikke har nok gjær til den forhøyede OG'en vil du stresse gjæren unødvendig mye, det samme mistenker jeg hvis du tilsetter vann i vekstfasen.

Vis OG ikke er mye forhøy så hadde eg droppet det. Har 2 ganger fylt på vann direkte fra springen uten å koke det og det har gått bra.
Men eg vil annbefalt deg å koke det først for da er du helt sikker på att det går bra. Eg vil tro det er helt ok å fylle på vann imorgen

Det kan gjøres når som helst men gjæret vørt bør ikke tilsettes noe med oksygen i, tilsetter du nå så senker du OG med de fordeler det innebærer.

Størrelse på batchen? Har du nok gjær blir det nok godt, men noe litt annet enn du ventet deg. RDWAHAB.

Sjekket mrmalty nå. Den sier 1,1 pakke. På alle mine 11 brygg har jeg konsekvent pitchet 2 pakker tørrgjær uansett. Mulig jeg bedriver overkill.

Har konsekvent brukt 1 pk på mine batcher av omtrent samme størrelse. Det har fungert helt fint. Men tar meg oftest tid til å rehydrere gjæren.

Med 2 pk og 1.067 hadde jeg latt den stå som den er. Har egentlig aldri helt skjønt dette jaget etter å treffe den og den ABVen på hjemmebrygg.

Tilbake
Topp