Høy temperatur 2. Generasjons pilsnergjær

Brygget i går en pils med vaska gjær. Gjæra var vaska for et par uker siden, og for å være HELT sikker på å ikke få for lite gjær, laget jeg til alt overmål en starter. Dermed pitcha jeg ganske mye aktiv gjær i gjæringsdunken på rundt 11 grader.
Pakka den så inn i gjæringsskapet og peisa på med stc'en. Problemet var bare at etter en lang bryggedag lå temperatursensoren i rommet som holdt rundt 8 grader. Dermed jobbet ovnen bra, og da jeg innså fadesen litt utpå kvelden var det ganske varmt i gjæringsskapet. Virka også som at gjæringa var godt i gang.
Vil denne høye temperaturen ha vært i stand til å klusse det til for brygget?

Er redd gjæren har hatt fest en stund ja, og det blir usmaker. Denne tabben er du ikke førstemann som gjør, heller ikke siste.

Vet du hvor høy temperatur vørteren holdt da du ble obs på problemet?

Ja, den har nok hatt en 3-4 timer til rådighet + nedkjølingstida. Mener termostaten viste 16,5 da jeg fikk summa meg til å sette sensoren riktig. Vet du hvilke usmaker det kan være snakk om? Og er det en sjangs for at disse eventuelt vil dempes over tid?

Større mengde estere og risiko for fusel. En del kan nok modnes noe.

Men husk at smak er ganske subjektivt, og vi smaker forskjellig. Det som betyr noe, er hva du smaker på ferdig produkt. Kan være at du ikke merker noe.

16,5 grader er ikke hakkende galt for noen timer, selv om det ikke er optimalt. Kan gå seg fint til.

Sist redigert:
Er noen som starter gjæring av lager høgt for så å ta den ned når gjæringa har starta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvorfor vil man starte gjæringa høyt? Er det for å sette i gang gjæra da eventuelt? Skal rapportere hva som skjer fremover, men håper det kommer ut som en clean og fin pils.. Krysser fingra for at gjæra muterte sist omgang til å takle høye temperaturer :D

Hvorfor vil man starte gjæringa høyt? Er det for å sette i gang gjæra da eventuelt? Skal rapportere hva som skjer fremover, men håper det kommer ut som en clean og fin pils.. Krysser fingra for at gjæra muterte sist omgang til å takle høye temperaturer :D

Ja tanken er vel å få sparke den igang kjapt.

Me gjer det ikkje men har lest litt om det

Sent from my iPhone using Tapatalk

Man trenger mindre gjær hvis man starter ved høyere temperatur.
Stor forskjell på 7 og 17C.

Ja, den har nok hatt en 3-4 timer til rådighet + nedkjølingstida. Mener termostaten viste 16,5 da jeg fikk summa meg til å sette sensoren riktig. Vet du hvilke usmaker det kan være snakk om? Og er det en sjangs for at disse eventuelt vil dempes over tid?

Med 3-4 timer så vil jeg tro du er home safe. De har hatt det godt og varmt under lag-fasen men under formering/spise-sukkerfasen såper du tydeligvis innenfor, det er her det er viktigst å ha riktig temp.

Tilbake
Topp