Høy utgjæring med WLP007

Grevling

Norbrygg-medlem
Har nå fått godt over forventet utgjæring med to brygg på denne.
Første var en "mislykket" APA som ble til en IPA. Beregnet OG 1.070 gjæret ned til FG på 1.011 (forventet var 1.018). Satte det på kontoen for alt annet som gikk galt med dette brygget.

Siste nå var et nytt forsøk på samme APA. OG var forventet til 1.055. Endte opp litt høyere 1.059, men denne målingen ble gjort nesten på bunnen av kjelen, så det kan forklare at den ble noe høy. Uansett, den har nå stått til gjæring i 5 dager og SG er nå nede i 1.008. Forventet FG skulle være 1.013.

Begge batcher er satt med starter. Siste kan ha blitt litt overpitchet, men ikke veldig mye.

Andre som har opplevd tilsvarende med 007? APA'en skulle ende opp med ABV rundt 5,3. Nå er den allerede godt over 6%.
 
Jeg har merket annerledes utgjæring både på WLP 007 og WLP 530 etter at whitelabs gikk over til sine nye pakninger. Jeg får lavere FG enn før. Siste quadruple (530) gikk fra 1088 til 1008. Klager ikke, men jeg tror vi nå få sunnere og sprekere gjær.

mvh
Bårdd
 
Justin case: Har du kontrollert at hydrometeret ditt ligger på 0 i rent vann som holder 20C, samt husket å måle vørteren på lik temperatur alle gangene?

På den annen side kan det nok ligge noe i at gjæren i de nye pakkene er friskere/sunnere og også gjør det lettere å pitche nok.
WLP007 er jo en "dry yeast" og har vel opp mot 80% utgjæring, ikke så rart at den kan dra litt langt ned.
 
Justin case: Har du kontrollert at hydrometeret ditt ligger på 0 i rent vann som holder 20C, samt husket å måle vørteren på lik temperatur alle gangene?

På den annen side kan det nok ligge noe i at gjæren i de nye pakkene er friskere/sunnere og også gjør det lettere å pitche nok.
WLP007 er jo en "dry yeast" og har vel opp mot 80% utgjæring, ikke så rart at den kan dra litt langt ned.

Hydrometeret er i orden det ja, og målingene er nok vertfall nært nok korrekte.

Mulig at kvaliteten på gjæren har blitt bedre, men skjønner ikke helt at det skal innebære såpass avvik. Ble som sagt laget starter på begge brygg, på en pakke gjær som var 2 måneder gammel. La inn en levedyktighet på ca. 75% i kalkulatoren (som er godt over det Brewers friend anslår). Beregnet det slik at jeg fikk omtrent dobbelt så mye celler som jeg trengte, og pitchet ca. halvparten.

Er redd for å underpitche om jeg heller i mindre mengde. Uansett inneholder jo vørteren bare en viss mengde gjærbart sukker. Mulig det er mekanismer jeg ikke forstår godt nok her enda. Driver å jobber meg igjennom Yeast boken for tiden, og lærer stadig noe nytt.
 
Mesketempratur (og tid) vil påvirke hvor gjærbar vørteren blir, videre så vil maltsammensetningen også påvirke dette. Hvordan kom du frem til forventet FG (hvilket bryggesoftware ble benyttet)?
 
Mesketempratur (og tid) vil påvirke hvor gjærbar vørteren blir, videre så vil maltsammensetningen også påvirke dette. Hvordan kom du frem til forventet FG (hvilket bryggesoftware ble benyttet)?

Brukte både Grainfather sin og Brewing day parallelt på denne siste. Var ett poeng forskjell i forventet OG og FG på de to.

Mesket på 67 grader i 60 min og 78 i 5 min.
Var 1,3 kg pilsner, 1,3 kg Maris Otter pale, 0,4 kg Hvetemalt og 0,2 kg Caramalt på en liten 13 l batch.
 
Wlp007 er vel kjent for å spise til det er tomt selv om man skulle underpitche. Men tar litt lengre tid.
 
Virker som den har spist ferdig nå. Stoppet på 1.008 i går, og nå er det helt stille i gjærlåsen. Får bare stå en uke til og rydde opp før tapping, så får jeg se om det er noe jeg kan gjøre for å få FG litt høyere på neste batch.

Gir meg ikke før jeg får den som jeg vil :rolleyes:
 
1.008 er jo innafor type på apa da. Det er ikke 1.018...

Mjæ. APA skal vel helst ligge over 1.010 på FG, og ikke stort over 5,5 % ABV, men det er ikke typeriktig øl som er mest vesentlig for meg her altså. Det viktigste er at jeg klarer å få ølet slik jeg planla at det skulle bli (innen rimelighetens grenser). En ABV på 6,5% som det nå ligger an til var ikke det jeg ønsket, så her må jeg justere på det gjærbare sukkeret tydeligvis.

Snodig at to separate brygge software bommer såpass, men jeg har tydeligvis fått veldig god effektivitet her.

Uansett blir det sikkert godt øl dette her også, så det skal nytes uansett :beercheers:
 
Du kan evt bytte til 002 hvis du sliter med utgjæringen. Den skal spise litt mindre, og har omtrent samme ester-profil.
 
Tilbake
Topp