Humle i mesken?

Roar A

Norbrygg-medlem
Har ei oppskrift som sier hops in mash! Betyr det at man legger humle pellets i under meske tiden? Det skal ikke tilsettes annen hunle før 15 min igjen og 2 min igjen av kokingen. Blir det nok bitterhet da?
 
Jeg vil tro det betyr å meske med humle ja.
Om det blir bittert nok kommer jo ann på mengder.

En annen metode, som vel bidrar med mer bitterhet er FWH First Wort Hopping, her har du i humlen i gryten når du begynner å tappe vørter fra meskekaret.
 
Hvorvidt det blir nok bitterhet kommer naturligvis an på mengdene som brukes i de forskjellige stadiene. Regn ut bitterheten som kommer fra smaks- og aromatilsetningene, så får du en pekepinn på hvordan det vil bli.
 
Har brygget en del med FWH- metoden.
Dette gir en spesielt god smak av humle og en rund bitterhet. Jeg har nesten sluttet med å tilføre smakshumle på slutten av kokingen når jeg bruker denne metoden.
Bitterheten for denne metoden er det samme som 30 minutters koketid. Altså må man enten bruke mer humle, eller tilføre bitterhumle som vanlig.

Jeg er ihvertfall blitt stor fan av denne måten å brygge på.
 
Hvordan er det med FWH når man ikke koker, rå øl til f,eks Surøl.
Vil man få noe humle effekt? / IBU egentlig ?
 
Alt av varme tilført(energi) vil føre til isomerierisering,
men selvfølgelig ikke i like stor grad
 
Det er selvfølgelig gjennomført et exbeeriment med FWH. Og konklusjonen var nokså klar: Ingen påviselig effekt.

Jeg har prøvd FWH noen få ganger, og skal ikke late som om jeg har noen form for sikker kunnskap på grunnlag av de erfaringene. Men jeg opplevde i alle fall ikke at de ølene på noen måte ble bedre enn ellers. Faktisk motsatt - men som sagt; det kan ha skyldtes ørten andre faktorer enn FWH.

Ønsker en å påvirke karakteren av bitterheten, er det antakelig bedre å konsentrere seg om å styre pH'en under kokingen. Lavere pH gir rundere bitterhet - i følge Braukaiser, i alle fall.
 
Tilbake
Topp