Humle-kalkulatorene

Hei når jeg setter inn data i de forskjellige kalkulatorene for jeg jo helt forskjellige svar.
når jeg bruker ibrewmaster får jeg 69 IBU
BeerCALC : 92 IBU.

Her er det noe som ikke henger på greip. Hvilken kan anbefales??
 
Det er vel avhengig av hvilken formel som benyttes (Tinseth osv) i de forskjellige programmene. Ofte kan man bytte formel.

Anbefaler å velge en formel, og bruke den hver gang. Da får man etter hvert litt erfaring med hva tallene betyr.
 
skjønte jeg ikke en dritt av . I alle de oppskriftene jeg har brukt står det ikke hvilken IBU  metode .  hvilken metode er vanligst
 
i beercalc er tinseth den vanligste å bruke, ellers så finner du mer om dette i "det lille ekstra "..

I linken jeg gav deg så må du regne ut hver humletilsetning manuelt, fordelen med det er at du får en forståelse av at 20 g  i 90 min gir en utrolig mye høyere IBU enn 20 g ved 0 min..(Veldig enkelt fortalt).

Men i bunn og grunn så er alle modellene like unøyaktige for alle, da de er laget av/for den bryggeren som laget modellen.(litt vanskeligere fortalt).
 
takker men nå har jeg testet 4 kalulatorer og alle kommer ut forkjellig på IBU.

Brygget en IPA med centennial med ALK 6%. med IBU på 70.  :rasende: den skulle være IBU på 56 så da har jeg vel ødelagt det brygget og fått det alt for bittert. Hørt at centennial smaker som såpe hvis det blir for bittert :bank2:
 
Ikkje bry deg så mykje om det er 50 eller 70 IBU. Det er uansett ingen nøyaktig vitenskap. Bitterheiten reduserast relativt mykje ver nokre vekers lagring også. Det greiaste er å velge seg ein formel og holde seg til den slik at du sjølv får ein oppfatning av kva du syns er passe bittert i dine øl.
 
Trur IPAen din blir fin.  Har brygga IPA noen ganger med kun Centennial og endt på 70-85 IBU, smakte best rundt 85 synes jeg.  Beregnet i BeerCalc med formel Tinseth
 
Her er resultatene med tinset formel.
beercalc   92 IBU
Hopsville   77 IBU
Ibrewmaster  69 IBU

De kan ikke bruke samme tinset formel ihvertfall. Dette virker jo nesten for dumt. Hvem er mest nøyaktig ? Det blir vanskelig å brygge nøyaktig hvis det er så mye sprik :jaha:

Det jeg bomma på var at i oppskriften stod det 9.5 % centennial mens på pakka med humle stod det 11%. Og ifølge kalknissen er det ganske stor forskjell  :bank2:

Ser feks at Nøgne Ø IPA har IBU 60 mens bryggselv sin nøgne Ø clone har IBU 99. Er det forskjellig regnemåte de bruker eller skal den smake ganske likt. 30 ibu slår jo veldig ut på smaken etter mitt skjønn
 
Nøgne Ø gjør det enkelt med at de bare regner ut IBU for bitterhumle-tilsetningen, og lar resten komme som «bonus». Det kan være en idé, om du ikke brygger øl som Epic Pale Ale, der 10 minutter hop stand + 10 minutter hot whirlpool gjør at IBU-en kommer på omtrent det dobbelte av det Rager-formelen tilsier.

Men da er vi over på teknikk, og hvorvidt vørteren nedkjøles umiddelbart etter kokeslutt. Alfasyrene blir isomerisert i varm vørter, også når den ikke koker, Det kan også virke inn på ditt eksempel. Kanskje vil noen få 92 IBU fra oppskriften din, og noen bare 69. Ølet blir uansett veldig bittert, og forskjellen er neppe noe å bry seg om.
 
Det er ikke for dumt. Poenget er at alle formlene, Tinseth, Rager, Garetz, Daniels, Noonan osv. nettopp er beregninger, mens det eneste rette egentlig er å måle (hvilket ligger utenfor de fleste hjemmebryggeres mulighet). Det man bør gjøre er å velge seg én formel og bruke denne til alle egne øl. Da får du rimelig konsistente resultater fra brygg til brygg. De forskjellige formlene legger til grunn forskjellige utnyttefaktorer av humlen (og tar forøvrig kun hensyn til humlens alfasyreinnhold, ikke andre bittergivende substanser), men det er uansett ikke sikkert disse faktorene vil stemme overens med det man oppnår i eget system.

Hvis målet er å klone et gitt øl, bør man bruke formelen som er brukt i originalen, men det er uansett ikke sikkert man treffer blink. Erfaring må avgjøre hvor mye man eventuelt bør justere. RDWHAHB.
 
Tilbake
Topp