Humle og lagring

Jeg har tenkt på en ting angående humle og oppbevaring av denne. Hvordan vil humlen greie seg hvis man fryser den, åpner posen og henter ut 30g, lar 20g ligge igjen i pose som man taper igjen? Vil den bli utsatt for oksigen og miste aroma...?

Humleprisene har jo blitt høyere synes jeg å merke, det virker også litt rart å "kaste" vekk mange 30g humle, hvis man da skal bruke 20g.

Noen som har noen erfaringer?

Dette gjelder forsåvidt blader og pellets..
 
Min erfaring er at det lar seg fint gjøre å lukke posen og tape den igjen før man legger den tilbake i fryseren. Men vær sikker på at du presser mest mulig luft ut av posen før taping. Jeg har enkelte steder lest om bryggere som blåser litt CO2 eller nitrogen i posen, for ytterligere å motvirke oksidering av humlen. Når humlen får for mye kontakt med luft/O2 så blir den brunaktig og vil lukte ostete. Da er det bedre å kaste humlen, eller bruke den i Gueuze/Lambic.

EDIT: Pellets holder seg bedre siden de har mindre areal/kontaktflate i forhold til innhold. Så hvis du ofte bruker små mengder fra store poser, så kan det være lurt å foretrekke pellets av den grunn.
 
Jeg kan for min del si at jeg "sylter" ned humlen i Norgesglass i frysen, med tett gummiring. Dette gjelder både pellets og hel humle. Selvfølgelig kommer det luft til, men jeg har hatt humle liggende i frysen i flere måneder nå uten at Duft og farge har forandret seg. Frysen min holder ca. minus 20. Humlen blir jo nåkså tørr. Jeg vet ikke om det går utover bitterhet og aroma,men den holder seg.
 
Jeg lager et lite hull i toppen av humleposen og har over det jeg trenger i en mindre pose, så klemmer jeg ut så mye luft jeg greier, bretter og setter en diger gaffa tape på den.
Flere av humlesortene mine kom utrolig godt vakum pakket. når de blir fryst, må man bruke et redskap for å få noe hume ut i det heletatt. Da er man sikker på at eksponeringen til oksygen blir minimal. Rykende frisk hume hver gang.  :lese:
 
Tilbake
Topp