Humle - plug eller pellets?

Har noen erfaring med plug istedenfor pellets? Jeg har kun prøvd pellets (har kun ett brygg på samvittigheten, det står fremdeles og gjærer), og det blir tydeligvis en del rester av pellets.
Etter det lille jeg har lest om plugs, så skal ikke dette være noe problem i det hele tatt, kontra pellets.

Noen erfaringer?
 
Hei, og velkommen til forumet!

Etter det jeg vet så er plugger sammenpressede humlekongler. Det kommer litt an på bryggeoppsettet ditt om det er greiere å bruke pellets eller kongler/plugger. Hvis man lager en whirlpool etter kokeslutt og tapper av på siden så kan man godt bruke pellets. De som bruker pumper for å pumpe stamvørteren gjennom en kjøler foretrekker muligvis også pellets, siden de ikke tetter pumpen så fort.

Men bruker man BH-poser eller siler man vørteren på en annen måte, så kan kongler/plugger være godt egnet. Hva slags bryggeoppsett har du?
 
Bryggekjelen min er en customized 7.5 gallon-kjele fra USA. En kar har laget et par hull i den, et til tappekran nær bunnen (ca. 4-5 cm fra bunnen av kjelen) og et termometer 12-15 cm over kranen.

Brukte Irish moss og lagde en whirlpool ved kokeslutt (litt vanskelig å lage whirlpool når tappekran og termometer stikker 10 cm inn i kjelen og kommer i veien for røre-skjeen, hehe).
 
Hehe, jeg kjenner fenomenet du beskriver, vi har et veldig likt oppsett hos oss. Men med litt erfaring får man nok til en grei whirlpool. Jeg vil nok anbefale pellets i ditt tilfelle, og kongler/plugger i humlepose/BHpose, slik at ikke hullet til tappekranen blir tett.
 
geirivar skrev:
Har noen erfaring med plug istedenfor pellets?
Har brukt begge deler. Bruker en finmaska sil i utløpet i kokekaret og videre til en motstrømskjøler. Pellets har en tendens til å tette nettingen i silen så jeg foretrekker plug. Føles også mer "korrekt" når all den fine humla blandes i vørteren. Tilsetter humla direkte etter siling (First Worth Hopping). 

geirivar skrev:
(litt vanskelig å lage whirlpool når tappekran og termometer stikker 10 cm inn i kjelen og kommer i veien for røre-skjeen, hehe).

Min løsning ble en batteridrill med mørtevisp. Kjørt på moderat hastighet får du en ypperlig whirlpool  :)

Rune
 
BH-posen fungerer greit. Men tviler på at man får like stort utbytte. Kompanserer ved å ha oppi litt mer humle en jeg regna ut, og koker 75 min. Det diggeste må jo være hele kongler rett i kjelen.
 
Jeg bruker ofte plugger, hvis det er å få tak i. Plugger er jo egentlilg bare humle i blomsterform som er presset sammen, men det tar mindre plass i fryseren og har litt bedre lagringsevne enn vanlig blomst. Løsningen min på problemet med tett kran er en kort rørstump med en slags "ballong" med masse små hull, laget av rustfritt stål, på enden. Jeg lar vørteren hvile i gryta i 20 minutter etter kjøling, og tapper så ut. Humlen fungerer som et naturlig filter som holder det meste av trubet tilbake i kjelen. Trenger ikke sentrifugere. En enkel og grei løsning (og billig, siden jeg i sin tid fikk dingsen gratis av Atle Holgar, takk til ham!).

Gahr
 
Tilbake
Topp