Humle som (ikke) passer sammen

Oppskrifter er greit, men når man eksperimenterer, så kunne det være fint med litt innsikt i hvilke humle-blandinger som, i teorien, (ikke) passer bra sammen? Jeg har lett litt etter stoff om dette. Noen som kan peke, eller opplyse?
 
Det er sjelden slik at to humletyper kræsjer som sådan, oppskriftsformulering er mer et spørsmål om hvilke humletyper som passer i bestemte øltyper.
 
Hei
I høst besøkte jeg Mikkeller i Køben og fikk smake på en IPA med 5 stk høyalfahumler, 3 amerikanske (deriblant Amarillo) og 2 New Zealandske (husker ikke hvilke, bare at de var av høyalfatypen). Den var helt utrolig god, lurer på om de kalte den "It's alive":eek: Men det blir mer humle fra New Zealand i tiden fremover i egne brygg, hvis de kan skaffes da.
 
Rulu,
New Zealand, luktet på denne hos en bryggerkollega, stikkelsbærduft: Nelson Sauvin Pellets 11.3% 100g Vakuum pakket - http://bryggeland.no/humle/pellets-100-gr/nelson-sauvin-pellets-12-3-100g-vakuum-pakket.html - ser virkelig spennende ut, skal prøve den i en APA en gang.

Gahr,
Greit, da er det kun et spørsmål om å finne det som passer best for min smak. Men jeg skulle også likt å brygge et øl der profesjonelle øldommere skryter (skulle gjerne hatt et slikt dommerkurs for mer formelt å kunne klassifisere øl).
Jeg smakte nettopp på en aldeles utmerket Pale Ale fra Lervig, Lucky Strike, og faktisk på boksen stod humlen som var brukt: Armarillo, Citra og Chinook. Jeg går ut i fra at bryggerimesteren (som skal være en innhentet utenlandsk kapasitet?) visste at nettopp denne kombinasjonen kan gi et perfekt øl.

Ellers tar jeg gjerne imot tips om hva som (ikke) passer for de forskjellige øltyper ut i fra den erfaring dere har gjort dere.
 
Det er vanskelig å gå feil med amerikanske humletyper. Gni en pellet mellom fingrene og lukt, så får du en ide av hva den kommer til å bidra med i ølet. Humle-te er også fint å bruke til å utforske forskjellige humletyper.

Her har du et godt utgangspunkt for å finne humletyper med de karakterene du vil ha:
 

Vedlegg

  • hopunion-variety-databook.pdf
    171,7 KB · Sett: 197
Jeg synes noe av sjarmen med å brygge øl er å finne det som jeg selv liker, men jeg prøver likevel å være innenfor en typeriktighet.

Når jeg velger humle prøver jeg å tenke smak og aromakombinasjoner etter det jeg selv kjenner og etter beskrivelser. Som oftest er mine smaks og lukteorganer samstemte med de beskrivelsene jeg finner av humletypene.

Jeg tror for eksempel ikke at en kombinasjon av appelsin/mandarin (summit) og krydret/jordaktig (earthy) (fuggles) vil være god, kanskje jeg tar feil. så en fuggles summit IPA kommer nok ikke til å bli brygget. (ikke er det typeriktig heller). Men dette er utelukkende basert på hva jeg selv tror er godt. Kanskje andre vil si at nettopp denne kombinasjonen høres himmelsk ut.

Derimot synes jeg at citrus, grapefrukt, mango og mandarin høres godt ut og slik kom jeg fram til min yndlingskombinasjon for APA som er summit, amarillo og citra.  Vil man ha mer tropisk aroma kan man f.eks erstatte en av sortene med galaxy.

Jeg har så langt ikke opplevd at to ulike humlesorter sammen gir en tredje og uventet smak. For meg så langt er det som å blande de beskrevne aromaene og få et resultat som ikke avviker veldig mye med det en kan forvente.

Men en humlesort kan endre karakter etter mengden man bruker, som f.eks nettopp summit   som i store mengder kan smake hvitløk/løk.

Smakskart for humler finns  i ulike bøker ( for the love of hops f.eks) og på nettet.

mvh

Bårdd
 
Edvin Vik skrev:
Rulu,
New Zealand, luktet på denne hos en bryggerkollega, stikkelsbærduft: Nelson Sauvin Pellets 11.3% 100g Vakuum pakket - http://bryggeland.no/humle/pellets-100-gr/nelson-sauvin-pellets-12-3-100g-vakuum-pakket.html - ser virkelig spennende ut, skal prøve den i en APA en gang.

Gahr,
Greit, da er det kun et spørsmål om å finne det som passer best for min smak. Men jeg skulle også likt å brygge et øl der profesjonelle øldommere skryter (skulle gjerne hatt et slikt dommerkurs for mer formelt å kunne klassifisere øl).
Jeg smakte nettopp på en aldeles utmerket Pale Ale fra Lervig, Lucky Strike, og faktisk på boksen stod humlen som var brukt: Armarillo, Citra og Chinook. Jeg går ut i fra at bryggerimesteren (som skal være en innhentet utenlandsk kapasitet?) visste at nettopp denne kombinasjonen kan gi et perfekt øl.

Ellers tar jeg gjerne imot tips om hva som (ikke) passer for de forskjellige øltyper ut i fra den erfaring dere har gjort dere.

Å få skryt fra dommere er ikke alltid lett, uansett hvor "perfekt" et øl måtte være...

Ellers er det i konkurransesammenheng ofte viktigere å jobbe med å få perfekt gjæring enn å finne den ultimate humlekombo.

Mike Murphy på Lervig er en dyktig brygger som glad i humle, og Lucky Jack er en god APA, men dette er kun én av utallige mulige kombinasjoner. Prøv deg fram og finn ut hva du liker og hvordan humletyper fungerer. En av mine favorittkombinasjoner i IPA er Amarillo, Simcoe og Chinook, men det finnes mange fantastiske øl med abdre sammensetninger.
 
Jo da, har forstått det med gjæring som viktigst, og mener vi har fått godt drag på det med gjærstarter, oksygen, temperaturer, etc. Topphøster med Wyeast 1318. Blir en APA/IPA på torsdag med gjær, etter fire dager, rett fra forrige batch.

Men her var det humle det gjaldt. Og jeg takker for gode svar.

Et problem med flere humlesorter med mine 50L speidel-batcher er at det blir mange åpnede 100 gram humleposer. Jeg tenker å få meg en vakumpakker, og står da friere til å bruke flere sorter som gir flere åpnede pakker, uten å forringe kvaliteten eller måtte kjøpe nye fordi de har ligget for lenge uten vakum. Eller hva gjøre dere, fryser dem? 
 
Jørn Hammerud skrev:
Edvin Vik skrev:
Eller hva gjøre dere, fryser dem? 

Jeg prøver å få så mye luft som mulig ut av posene, taper igjen med duct tape og putter det i fryseren. Jeg tror det er godt nok for meg.

Det holder nok ja, ellers har Ikea billige zip-lockposer, de bruker jeg, selv om duct tape er mer mandig :)
 
Putter åpne humleposer i brødposer og ruller de sammen, plasseres så i kjøleskapskuff. Kanskje ikke optimalt, men hvor flyktige kan disse humlearomaene være?  :jaha:
 
Tilbake
Topp